Program Festival
Concert cameral – Deschiderea festivalului
Cvartetul Ad libitum
Alexandru Tomescu – vioara I
Șerban Mereuță – vioara a II-a
Bogdan Bișoc – violă
Filip Papa – violoncel
Sebastian Androne – Glances of memories (2013)
primă audiție
Pascal Bentoiu – Cvartetul de coarde nr. 2, op. 19 al Consonanțelor (1973)
George Enescu – Cvartetul de coarde op. 22 nr. 2 (1952)
Un ansamblu cu experiență artistică de peste două decenii și jumătate, cu prestigiul internațional dobândit prin mii de ore de repetiții, prin înregistrări, concerte memorabile și mai ales prin cele mai importante premii internaționale pentru cvartet – Marele Premiu pentru interpretare, Premiul Presei și Premiul Discului, la ediția din 1997 a Concursului de la Evian (Franța).
Ad libitum este de multă vreme un „bun cultural” al Iașului, iubit și așteptat de pasionații de muzică.
Cvartetul de coarde Ad libitum a fost fondat în anul 1988, la Universitatea de Arte George Enescu din Iași. Membrii fondatori: Adrian Berescu (vioara I), Șerban Mereuță (vioara II), Bogdan Bișoc (violă), Filip Papa (violoncel).
După ce a beneficiat de îndrumarea profesorului Bujor Prelipcean, iar mai apoi din partea unor cvartete de renume precum Fine Arts, Juilliard sau Amadeus, Cvartetul Ad libitum a câștigat în 1997 Marele Premiu, Premiul Presei și Premiul mecenatului muzical la Concursul de la Evian, considerat cea mai importantă competiție de gen din lume. Au urmat și alte succese notabile, între care trebuie amintit Premiul I la Concursul Max Reger din Germania.
Ad libitum întreprinde turnee în Europa fiind invitat de prestigioase festivaluri cm ar fi: Printemps des Arts (Monte Carlo), Orlando Festival (Olanda), Luberon (Franta), Bensheim (Germania), Gstaad (Elvetia), Maribor (Slovenia), Delft Festival (Olanda), etc. De asemenea a concertat în celebre săli de concert ca: Musée D’Orsay și Cortot (Paris), Diligentia (Haga), De Doelen (Rotterdam), Konzerthaus (Berlin), Concertgebouw (Amsterdam), Kaisersaal (Frankfurt), Beethoven Haus (Bonn), Temppeliaukion (Helsinki), Ateneul Român (București), Filarmonica Moldova (Iași), etc.
Cvartetul Ad libitum a realizat înregistrări radio și TV la: TVR Iași, TV România, Radio France, Hesischen Rundfunk, Sudwest-Rundfunk, TV VARA-Amsterdam.
Începând din aprilie 2008, Ad Libitum este numit cvartet de stat al Filarmonicii Moldova din Iași, drept recunoaștere a activității desfășurate pe mari scene ale lumii.
Din septembrie 2011, Alexandru Tomescu devine prim-violonist al cvartetului de coarde Ad Libitum.
Concert coral religis
Corul academic Gavriil Musicescu
dirijor Doru Morariu
G. Musicescu – Concertul nr. 2 – Înnoiește-te, Noule Ierusalime
Gh. Dima – De frumsețea fecioriei Tale
Ed. Wachmann – Te Deum – Mântuiește Doamne
N. Oancea – O, Doamne către Tine
S. Drăgoi – Liturghia Solemnă – Amin. Pre Tine Te lăudăm
A. Stoia – Liturghia modală – Sfânt, Domnul Savaot
P. Constantinescu – Liturghia psaltică – Ca pre Împăratul
D. Buciu – Jubilație
C. Morariu – Rugăciune la aprinderea candelei
C.P. Basacopol – Inima mea s-a turburat (Psalm 54)
– Binecuvântează suflete pe Domnul (Psalm 102)
S. Păutza – Rugăciune
– Tatăl nostru
G. Musicescu – Concertul nr. 1 – Cine, cine
În primavara anului 1953 se produce un eveniment ce va deschide noi și fericite perspective de dezvoltare artistică a Filarmonicii „Moldova”: înființarea Corului „Gavriil Musicescu”. Ansamblul coral ieșean, creat prin eforturile profesorului George Pascu și ale directorului de atunci al Filarmonicii – compozitorul Achim Stoia – este unul din primele ansambluri de acest fel din România. În anul 1958, Ion Pavalache i-a urmat profesorului George Pascu la conducerea corului, desfășurând în această calitate o activitate bogată și diversă, de peste 3 decenii.
Din noiembrie 1990, conducerea corului este preluată de dirijorul Doru Morariu, care va dovedi nu numai calități artistice, ci și merite organizatorice incontestabile.
Cei peste 60 de ani de activitate plasează acest ansamblu de referință printre cele mai prestigioase formații corale academice românești, atât prin repertoriul susținut – de la marile opusuri vocal-simfonice, la capodoperele a cappella – cât și prin calitățile sale specifice – omogenitate, precizie a intonației, rafinament, expresivitate.
„Seniorii artelor ieșene”
Sărbătorirea muzicologilor Profesor univ. dr. Mihail Cozmei și Preot Conferențiar univ. dr. Florin Bucescu
Eveniment organizat în colaborare cu Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România Filiala Iași
și Primăria Municipiului Iași
Invitați:
Profesor univ. dr. Gabriela Ocneanu
Profesor univ. Liliana Gherman
Un dar muzical: Cvartetul Voces
Concert de muzică tradițională
Ansamblul Trei Parale
Florin Iordan: cobză, cimpoi, tambură
Daniel-Mircea Pop: voce, fluiere, percuție
Mihai Balabaș: vioară
Beatrice Iordan: cobză
Ștefan George Kudor: percuție (bendir, dairea, tobă)
Cântecul lui Barbu Lăutaru (folclor, Alexandri/Flechtenmacher)
Două dansuri muntenești (Francois Rujițchi, Musique Orientale, 1837 Nr. 31 si 32)
Cântec de lume (Codex Moldavus)
Amărâtă turturică (Anton Pann)
Trei dansuri moldovenești (Codex Moldavus Nr. 1821, Nr. 10, 5, 3)
Până când nu te iubeam (Anton Pann-Spitalul Amorului)
Decât ruda și vecinu (Anton Pann – Spitalul Amorului)
Grele chinuri m-a cuprins, Aolică ce văzui (Gheorghe Ucenescu)
Ah! A mea iubită floare (Gheorghe Ucenescu)
De când s-a dus neica-n cale (Anton Pann – Spitalul Amorului)
Bate-o Sfântu de lupoaie (Anton Pann – Spitalul Amorului)
Hora boierească a lui Nemțeanu de la Săveni (folclor)
Două hore de la Săveni (folclor)
Geamparaua de la Dăeni (folclor)
Hora șapte scări (folclor)
Arză-l focu dascăl (Anton Pann – Spitalul Amorului)
Trei parale este un grup bucureștean a cărui activitate de reînviere a muzicii românești tradiționale a început în anul 2003. Ansamblul face uz de o documentare minuțioasă în domeniul culturii muzicale tradiționale, un rol important având Florin Iordan, etnomuzicolog la Muzeului Țăranului Român din București, coordonator al formației și interpret la numeroase instrumente tradiționale – în concertul de astăzi va cânta la cobză, cimpoi și tambură. Îi stau alături: Daniel Pop – solist vocal și interpert la fluiere și percuție, muzician cu o bogată experiență în interpretarea muzicilor vechi, Mihai Balabaș – violonist cu o solidă pregătire academică, Beatrice Iordan – interpretă din cobză, de asemenea contrabasistul și percuționistul Ștefan George Kudor.
Deși este implicat în mai multe proiecte muzicale, grupul Trei parale a devenit cunoscut publicul din țară dar și din străinătate prin strădaniile sale din ultimi zece ani, de reconstituire a muzicilor urbane de sec. 19, din Moldova și Muntenia. Consultând atât transcripții de epocă și mărturii muzicale din secolul 20, membrii grupului au încercat să pună în lumină un univers muzical deosebit de savuros, dar destul de puțin cunoscut. În timp, programul, stilul de interpretare și componența instrumentală au fost în mod continuu revizuite, iar proiectul a câștigat mereu în consistență și acuratețe.
Rezultatele n-au întârziat să apară. Muzica grupului a figurat pe coloana sonoră a două filme românești de epocă: Chira Chiralina (regia Dan Pița, 2012) și mai recentul și premiatul Aferim! (regia Radu Jude, 2016). Toate piesele incluse în acest din urmă film fac parte din programul serii: Două dansuri muntenești, Ah! A mea iubită floare, Bate-o Sfântu de lupoaie și Arză-l focu dascăl.
Ora 11 – Gala Concursului de Compoziție Al. Zirra
Coordonator: conferențiar univ. dr. Ciprian Ion
Premiul I
Florin Gorgos (Iași) – Iffy Phase
Soliști:
Andreea Mădălina Zota, flaut
Bogdan Constantin, saxofon
Teofana Lența, vibrafon
Brîndușa Tudor, pian
Premiul II
Paul Pintilie (Iasi) – Improvizatii prin vitraliu
Soliști:
Irina Suceveanu, flaut
Gina Munteanu, clarinet
Max Kutas, saxofon
Mihai Tabarca, percuție
Premiul III
Sebastian Tuna (Cluj Napoca) – Treffen in Fantasyland
Soliști:
Carina Coste, flaut
Patricia Harasemiuc, vioară
Antoniu Vîntur, vibrafon
Luca Pulbere, pian
Ora 12 – Recital de lieduri
Program Viorel Munteanu:
Întoarceri la Blaga, Șapte lieduri pentru soprană și pian
Ecouri din transposibil, Patru lieduri pentru soprană, flaut și pian, pe versuri de George Popa
Soliști:
Mihaela Grăjdeanu, soprană
Doina Grigore, pian
Dorel Baicu, flaut
Vasile Spătărelu
Prețioasele ridicole
comedie muzicală
libretul: Dimitrie Tăbăcaru și Anda Tăbăcaru-Hogea, după piesa omonimă de Molière
Conducerea muzicală Consuela Radu-Țaga
Distribuția
Magdelon – Daniela Goria
Cathos – Maria Păuleț
Gorgibus – Ionuț Copăcel
Mascaril – Gheorghe Șapcă
Jodelet – Paul Celmare
La Grange – Mihai Ciucălău
Du Croisy – Bogdan Avram
Marotta – Diana Vornicu
Orchestra Filarmonicii Moldova Iași
Cor de fete – studente de la specializarea Canto, anii I-III
Pregătirea muzicală – Raluca Amariei
Regia – Anda Tăbăcaru-Hogea (Universitatea Națională de Muzică București)
Asistent regie – Eduard Sveatchevici (Opera Națională Română Iași)
Scenografie: Elena Șoltuz, Monica Pop, Tiberiu Pop
Producător – Romeo Cozma
Musicologia mirabilis
Simpozion studențesc de muzicologie
Coordonatori
conferențiar univ. dr. Loredana Iațeșen
lector univ. dr. Diana Beatrice Andron
Participanți, studenți de la
Universitatea Națională de Muzică București
Academia de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca
Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași
Orchestra Universității de Arte G. Enescu
Dirijor Bogdan Chiroșcă
Soliste Cristina Simionescu, Maria Macsim Nicoară
Ciprian Ion – Bocet pentru orchestră op. 10 (primă audiție)
Bogdan Chiroșcă – Trei lieduri pentru soprană și orchestră de coarde (primă audiție)
Leonard Dumitriu – Ars Poetica, ciclu de lieduri pentru mezzo-soprană și orchestră (primă audiție)
George Enescu – Suita nr. 1 pentru orchestră (fragmente)
Concert simfonic extraordinar
Închiderea Festivalului
Orchestra Filarmonicii Moldova
Dirijor Horia Andreescu
Solist Dragoș Mânza, vioară (Germania)
George Enescu
Rapsodia Română nr. 2
Caprice Roumain pentru vioară și orchestră (orchestrație de Cornel Țăranu)
Balada pentru vioară și orchestră
Suita nr. 2 pentru orchestră în do major, op. 20
Rapsodia Română nr. 1