Program Festival
Constantin Răileanu, percuție, voce
Alexandru Stoica, al-ūd, vioară
Andrei Zamfir, saz (bağlama), chitară
Alina Horez, vioară
Partea I
1. Peșrev makam Buzurk (Colecția Dimitrie Cantemir sec. XVII-XVIII)
2. Peșrev makam Bestenigar (Colecția Dimitrie Cantemir sec. XVII-XVIII)
3. Peșrev makam Zengüle (Colecția Dimitrie Cantemir sec. XVII-XVIII)
4. Peșrev makam Rast (Colecția Dimitrie Cantemir sec. XVII-XVIII)
5. Peșrev makam Muhayer (Colecția Dimitrie Cantemir sec. XVII-XVIII & Sarabanda – Colecția Ali Ufki sec. XVII)
6. Ti megali simfora (Ce mare nenorocire) – stihuri alese (Colecția Spitalul Amorului, Anton Pann sec. XIX)
Partea a II-a
1. Hicaz Sirto – sultan Abdul Aziz sec. XIX & Nu ma pedepsi stăpână – stihuri alese (Colecția Spitalul Amorului, Anton Pann sec. XIX)
2. De-ai ști sufletelul meu (Colecția Spitalul Amorului – stihuri alese, Anton Pann sec. XIX & Uskudar & Apo xeno – stihuri alese – muzică constantinopolitană sec. XIX)
3. Colaj de dansuri românești sec. XIX. Autori anonimi (Colecția Izvoare ale muzicii românești, Gheorghe Ciobanu 1976)
4. Nu mai poci de ostenit (Colecția Spitalul Amorului, Anton Pann sec. XIX)
5. O, Moldavie iubită! – stihuri alese – sec. XIX (Mitropolitul Veniamin Costachi de Protosinghel Vasile Vasilache, 1941, Mănăstirea Neamțu)
Ansamblul vocal-instrumental de muzică veche Anton Pann a fost fondat în toamna anului 2004, din inițiativa unui grup de studenți ai Universității Naționale de Muzică din București – Facultatea de Teologie Ortodoxă.
Membrii grupului și-au stabilit drept scop redescoperirea, cercetarea și interpretarea muzicii vechi românești, din epoca medievală pînă la finele veacului 19 – repertoriu încă necunoscut de public. Muzicienii ansamblului își propun astfel să reînvie o tradiție muzicală uitată, prin versiuni interpretative cît mai apropiate de ethos-ul originar.
După opt ani de activitate perseverentă, repertoriul ansamblului a crescut continuu, cuprinzînd astfel muzică de Anton Pann, Gh. Ucenescu, precum și cîntări din vechi colecții de Moldavus, Valachus, Caioni, Anon imus și Dimitrie Cantemir. La acestea se adaugă piese din tradiția medievală europeană – occidentală și orientală. Lucrările sunt mai întîi alese și transcrise din manuscrise autentice. Ansamblul abordează deopotrivă genul religios și laic, realizînd concerte în țară și în străinătate, de asemenea înregistrări pe disc.
Principalele surse muzicale abordate sunt: muzica medievală, balcanică, occidentală, orientală, folclor.
În februarie anul acesta, Ansamblul Anton Pann a fost invitat să participe, alături de formații similare din Europa precum Hespérion XXI condus de Jordi Savall, la Festivalul Internațional de la Veneția, cu muzică de Dimitrie Cantemir.
Membrii grupului cîntă pe instrumente moderne și medievale, din tradiția orientală și occidentală.
Cvartetul Ad libitum
Alexandru Tomescu, vioara I
Șerban Mereuță, vioara a II-a
Bogdan Bișoc, viola
Filip Papa, violoncel
Pascal Bentoiu
Cvartetul nr. 2 op. 19 „al consonanțelor” (1973)
Adagio
Giusto
Larghetto
Allegro molto moderato
Ansamblul Nova Musica Viva
Cezar Horez, flaut
Alin Apetroaie, flaut
Florin Țaga, oboi
Alexandru Olaru, oboi
Mihai Ailenei, clarinet
Constantin Ailenei, clarinet
Ioan Gușă, fagot
Adrian Moisuc, fagot
Romeo Popa, corn
Paul Patraș, corn
Marius Cioată, trombon
Ciprian Ciotloș, pian
Virgil Prisacariu, contrabas
Cristina Popescu, percuție
Radu Lupu, percuție
Sabin Păutza
Jocuri IX – „Ecou”
Divertismentul nr. 2
Silent movie (a rag time)
Bossa-Nova
Charleston
Tangou
Fiesta
Cvartetul de coarde Ad libitum a fost fondat în anul 1988, la Universitatea de Arte George Enescu din Iași. După ce a beneficiat de îndrumarea profesorului Bujor Prelipcean, iar mai apoi din partea unor cvartete de renume precum Fine Arts, Juilliard sau Amadeus, Cvartetul Ad libitum a cîștigat în 1997 Marele Premiu, Premiul Presei și Premiul mecenatului muzical la Concursul de la Evian, considerat cea mai importantă competiție de gen din lume. Au urmat și alte succese notabile, între care trebuie amintit Premiul I la Concursul Max Reger din Germania.
„În urmă cu un an, violonistul Adrian Berescu a fost desprins din constelația Ad libitum de o întorsătură tragică a destinului. După aceasta pierdere, Alexandru Tomescu a reîntregit configurația muzicala. Au inceput un nou drum și un nou destin, al cărui simbol este primul compact disc în aceasta noua formulă: Ad libitum Primus.” (dintr-un text de Oana Hristea)
Stagiunea 2012–2013 prezintă și pentru ad-libitum-i o conotație aniversară: în 2013, cvartetul împlinește un sfert de veac de carieră artistică! De aceea, planurile sunt multe și ambițioase și ele încep cu acest prim concert din Festivalul de muzică românească și cu o pagină consacrată din repertoriul de gen: Cvartetul consonanțelor de Pascal Bentoiu.
Ansamblul Nova Musica Viva a fost creat la inițiativa unui grup de instrumentiști-suflători din orchestra simfonică a Filarmonicii ieșene, cu cîțiva ani în urmă. Ulterior au adoptat titulatura de mai sus, pentru a evoca una dintre formațiile de pionierat în explorarea muzicii noi, ce a făcut epocă în anii ’70– ’80 în viața muzicală ieșeană și nu numai – Musica Viva condusă de Vicente Țușcă.
Entuziasmul tinerilor instrumentiști din compartimentul de suflători al Orchestrei simfonice a Filarmonicii ieșene, asociat cu dorința de a redescoperi pagini muzicale uitate sau chiar ignorate de timp, a generat constituirea acestui ansamblu cameral, care dorește să abordeze și să aducă în atenția publicului, un repertoriu prea puțin cunoscut sau chiar necunoscut.
Tradiția muzicii de cameră ieșene, impusă de prestigiosul cvartet VOCES de aproape patru decenii și continuată cu aceeași măiestrie de discipolii lor, cvartetul Ad libitum, reprezintă o dovadă elocventă de profesionalism, de unde putem trage concluzia că adevăratul catalizator al performanței îl reprezintă muzica de cameră realizată la cel mai înalt nivel.
Repertoriul ansamblului acoperă diverse stiluri muzicale reprezentative, dar oferă și posibilitatea extinderii către alte tipologii și genuri, care depășesc tiparele tradiționale, conturând astfel un repertoriu complex.
La ediția precedentă a Festivalului, Ansamblul Nova Musica Viva a prezentat, după 25 de ani de la ultima interpretare, Dixtuorul enescian. La ediția de anul acesta, compozitorul Sabin Păutza a dedicat cele două lucrări ale sale formației filarmonice ieșene.
Partea I: Concertul claselor de compoziție
Universitatea Națională de Muzică București
Alexandru Sima, ARCHAEA I pentru clarinet si pian
Soliști: Radu Grelus, an I, asist. univ. Adriana Toacsen
Sebastian Androne, „Pentru Sabina” pentru vioara solo
Solistă: Raluca Stratulat
Academia de Muzică, Teatru și Arte plastice Chișinău
Marian Ungur, Cvintet pentru instrumente de suflat
Interpreți: Gheorghe Doroș – flaut, Victor Roibu – oboi, Dan Leșanu – clarinet, Vladimir Taran – fagot, Vasile Braga – corn
Academia de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca
Alexandru Murariu, „La cathédrale de Rouen”, trei impresii pentru flaut și vioară [cca 5 min.]
Oanța William Richard, Două preludii pentru pian [cca 7 min.], Trei lieduri: [total cca 5 min. 30]
Czégeni Izabella, „A mele visuri” (versuri de Alexandru Vlahuță)
Czégeni Izabella, Sonet (versuri de Alexndru Vlahuță)
Sonia Vulturar, „Solilocviu” pentru vioară solo [cca 4 min.]
Cora Miron, „Rêve d’enfant” pentru flaut și pian [cca 6 min 30]
Interpreți: Oana Bădescu – flaut, Czégeni Izabella – soprană, Hegedüs Loránd-Cristian – tenor, Sonia Vulturar – vioară, Ioana Vecean – pian, Cora Miron – pian
Universitatea de Arte „George Enescu” Iași
Izabela Vieriu, Suită de miniaturi pentru pian
Solistă: Izabela Vieriu
Denis Clivinschi, Sonatina pentru vioară și pian
Soliști: Bogdan Onofrei – vioară, Dragoș Cantea – pian
Paul Pintilie, Trio pentru flaut, clarinet și fagot
Soliști: Florin Leonte, flaut, Bogdan Irina, clarinet, Alin Dănilă, fagot
Partea a II-a:
Profesori creatori și interpreți
Cătălin Crețu, Sonata pentru pian
Solistă: Ionela Butu
Portret componistic Iulia Cibișescu-Duran
Suita pentru vioară și pian
Suita pentru vioara solo – 7 versuri de Bacovia
Sonata nr. 2 pentru vioară și pian
Interpretează Formația Art Contrast: Eugen Cibișescu-Duran – vioară, Iulia Cibișescu-Duran – pian
Iulia Cibișescu-Duran s-a născut în 1966, la Deva. Și-a făcut studiile muzicale la Academia de Muzică Gh. Dima din Cluj-Napoca – compoziție muzicală cu acad. Prof. dr. Cornel Țăranu (1985–1990) și dirijat orchestră cu maeștrii Emil Simon și Petre Sbârcea (1991–1996). În 1991 a obținut titlul de doctor în muzicologie.
Susține numeroase concerte în țară și peste hotare. Este membră a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (din 1992), a Asociației Române a Femeilor în Artă, a Societății Internaționale de Muzică Contemporană; de asemenea face parte din Professional Women’s Advisory Board of the American Biographical Institute, din 2000.
A fost distinsă în mai multe rînduri cu premii pentru compoziție și pentru interpretare dirijorală.
Creația sa cuprinde peste 70 de lucrări instrumentale, vocalinstrumentale, orchestrale și corale, interpretate în România, Germania, Franța, Italia, Brazilia, Bolivia, USA, Israel, Serbia, Australia.
Eugen Cibișescu-Duran s-a născut în 1968, la Bistrița. A studiat vioara și viola la Academia de Muzică Gh. Dima din Cluj-Napoca.
În prezent este membru al orchestrei Operei Naționale Române din Cluj. Susține totodată o bogată activitate solistică în cadrul duo-ului Art Contrast, împreună cu soția sa, pianista și compozitoarea Iulia Cibișescu-Duran. Repertoriul formației este deosebit de bogat și divers, de la muzica clasică la cea contemporană – românească și internațională.
Iulia Cibișescu-Duran
Suita pentru vioară și pian este o lucrare modală alcătuită din piese scurte, foarte diferite ca imagistică și caracter. Există aici o diversitate de cîmpuri expresive, de imagini plastice care se suprapun sau se juxtapun în funcție de modalitățile de conducere ale discursului muzical.
Suita pentru vioară solo – 7 versuri de Bacovia are ca punct de plecare versurile bacoviene Și de lume tot mai singur, Dor de tine, Barbar cîntă femeia aceea, Va plînge toamna peste noi… care, transpuse în spațiul muzical conduc la o prezentare inedită, expresivă a textului liric.
Sonata nr. 2 pentru vioară și pian a fost distinsă cu Premiul UCMR (Filiala Cluj) pe anul 2006. Prima audiție absolută a avut loc la Festivalul Toamna muzicala clujeana, 2006.
În prima parte există o permanentă suprapunere a doua limbaje muzicale diferite: melodia lirică și pasională a viorii și o melodie alcătuită din fragmente scurte, cromatice la pian.
Partea a II-a este o tema cu 7 variațiuni libere, fiind concepută într-un mare crescendo de densitate și expresie. Tema are un profil ambivalent: tonal-funcțional, care se modifică ulterior, devenind modal.
Cea de-a III-a parte este un epilog, un moment liric foarte scurt, care aduce calmul după marile acumulări tensionale ale părții a II-a.
Autoarea
Irina Odăgescu – Tatăl Nostru
Doru Morariu – Cine este Dumnezeu (Prochimenul Mare, glas VII, după Filotei Moroșanu), Solist: Bogdan Blându
Gavriil Musicescu – Rugăciune
Walter Mihai Klepper – La mijloc de codru des
Sabin Păutza – Peste vîrfuri
Felicia Donceanu – Între păsări
Dan Buciu – Frica
Mircea Neagu – Hora mare pe bătute, suită corală pe teme moldovenești
Nicolae Bălan – Toconelele, baladă populară pentru recitator, toacă, clopot, cinel, tobă mare și cor mixt
Mihai Moldovan – Clopote
Vinicius Grefiens – Lăutăreasca
Alexandru Pașcanu – Variațiuni corale pe tema Chindiei
Corul Academic „Gavriil Musicescu” în prezent, Dirijorul Doru Morariu
Din noiembrie 1990, la conducerea Corului Gavriil Musicescu a venit dirijorul Doru Morariu, care a continuat și a intensificat munca de creștere numerică, repertorială și calitativă a ansamblului, astfel că în prezent, Corul Filarmonicii din Iași este tot mai cunoscut și apreciat în țară și în Europa.
Doru Morariu și-a propus o strategie pe perioade lungi, pentru a aduce ansamblul coral al Filarmonicii la nivelul simfonicului și pentru a-i transforma numele în renume. În prezent, aceste intenții s-au transformat în realitate, Corul Filarmonicii ieșene fiind astăzi considerat cel mai valoros ansamblu academic românesc.
Ultimele două decenii au însemnat o intensă activitate artistică, înregistrări, nenumărate concerte în Iași, în țară și peste hotare: Germania, Italia, Olanda, Polonia, Spania, în săli celebre precum Concertgebouw din Amsterdam, De Doolen din Rotterdam, Gewandhaus din Leipzig, Alte Oper din Frankfurt, la Stuttgart, Haga, Eindhoven, Utrecht, Baden-Baden etc.
Între evenimentele reprezentative se înscrie seria de concerte Maeștri ai artei corale. Au fost restituite astfel lucrări în primă audiție sau de mult uitate, precum și profiluri componistice: Claudio Monteverdi, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Orlando di Lasso, Gavriil Musicescu, Gheorghe Cucu, Sabin Drăgoi, Achim Stoia, Mircea Neagu, Vasile Spătărelu, Sabin Păutza, Cristian Misievici, Walter Mihai Klepper.
Repertoriul vocal-simfonic al Corului Academic Gavriil Musicescu este astăzi nelimitat, cuprinzând lucrări de: Bach, Beethoven, Brahms, Britten, Bruckner, M. A. Charpentier, Cherubini, Dvořák, Enescu, Fauré, Gounod, Händel, Haydn, Honegger, Mascagni, Mozart, Orff, Prokofiev, Puccini, Ravel, Rossini, Verdi, Wagner, Weber, etc.; de asemenea opera – în spectacol și în concert –, colinde de Crăciun, muzică de Paști, lucrări folclorice, muzică religioasă (catolică și ortodoxă), renascentistă, romantică, modernă și contemporană, românească și universală.
Partea I: Moderator: prof. univ. dr. Laura Vasiliu
„Iași, muzicieni și instituții”
Loredana Iațeșen (Universitatea de Arte George Enescu Iași)
Mansi Barberis – personalitate a culturii muzicale iesene.
De la succesul de ieri la ignorarea contemporană.
Laura Vasiliu (Universitatea de Arte George Enescu Iași)
George Pascu – fondatorul școlii de muzicologie și critică muzicală din Iași
Carmen Chelaru (Universitatea de Arte George Enescu Iași)
Filarmonica ieșeană sub semnul aniversărilor
„Creația românească: clasicismul modern”
Florinela Popa (Universitatea Națională de Muzică București)
Balcanism, mahala și spirit caragialesc în muzica lui Mihail Jora.
Veronica Demenescu (Universitatea de Vest, Timișoara)
Creatia muzicala a lui Sabin Dragoi în contextul national si european al primei jumatati a secolului XX
Francisca Paidac (Academia de Muzică, Teatru și Arte plastice din Chișinău)
Figuri de compozitori banateni în prima jumatate a secolului XX
Eugen Cinci (Universitatea de Vest, Timișoara)
Scurt istoric al artei dirijorale din Banat
Roxana Pîrvu & Veronica Demenescu (Universitatea de Vest, Timișoara)
Creatia muzicală pentru pian a compozitorilor bănățeni în secolul XX
Luminița Duțică (Universitatea de Arte George Enescu Iași)
Discurs neoclasic – recurs diatonic în Concertul pentru orchestră de Ion Dumitrescu
Cvartetul Orpheus:
Doru Albu, clarinet
Daniel Paicu, clarinet bas
Constantin Bogdan, clarinet, clarinet alto, saxofon
Bogdan Irina, clarinet
Ciprian Ion, Cvartet de clarinete, primă audiție absolută
Cvartetul Orpheus
Sabin Păutza, Jocuri VI, pentru clarinet și clarinet bas
Soliști: Doru Albu, Daniel Paicu
Cristian Misievici, Sinus, pentru clarinet solo
Solist: Bogdan Irina
Bogdan Chiroșcă, Impresii pentru clarinet solo
Solist: Daniel Paicu
Vasile Spatarelu, Sonanțe pentru clarinet solo
Solist: Doru Albu
Viorel Munteanu, Invocații pentru clarinet solo
Solist: Daniel Paicu
Bogdan Chiroșcă, Nocturnă pentru 3 clarinete, primă audiție absolută
Soliști: D. Albu, D. Paicu, B. Irina
Sabin Păutza, Divertisment pentru cvartet de clarinete, primă audiție
Cvartetul Orpheus
Cvartetul de clarinete Orpheus s-a înființat în anul 2000, la inițiativa prof. univ. dr. Doru Albu, alături de studenții săi din acea perioadă: Daniel Paicu, Bogdan Constantin și Eduard Hîncu. Dintre aceștia, primii trei fac parte și în prezent din cvartet, iar Eduard Hîncu, finalizându-și studiile, a fost înlocuit cu studentul Bogdan Irina.
Activitatea artistică a membrilor cvartetului, atât în ansamblu cât și individual, a fost bogată și la un nivel calitativ ridicat: prezența la Festivalul Internațional EUROTREF – Germania, edițiile din 2005 și 2008. Recitaluri în Germania, Italia, Republica Moldova. Turnee individuale sau de grup în Japonia, Ucraina, Tunisia, Austria, Franța, Belgia, Olanda, Germania, România. Membrii formației au apărut ca soliști cu orchestrele din Iași, Bacău, Botoșani, Galați, Târgoviște și cu orchestra Universității de Arte George Enescu.
Membrii cvartetului au fost distinși cu premii la concursuri internaționale în Italia, Republica Moldova, România. Au participat de asemenea la cursuri de interpretare în Italia, Germania, Republica Moldova, România; au realizat emisiuni radio și TV, precum și discul Bijuterii muzicale (2009).
Mentorul formației, prof. Doru Albu este membru în jurii la concursuri naționale și internaționale. A participat la organizarea celor două ediții ale Festivalului Internațional de Clarinet și Saxofon, Iași 2011 și 2012.
Concert de muzică psaltică în memoria muzicienilor ieșeni dispăruți
„Slujba Bizantină a Înmormîntării Mirenilor”
Corul Byzantion
Dirijor: Adrian Sârbu
1. Troparele ce se cântă la Trisaghion, glas leghetos, după Ștefanache Popescu
2. Cântarea întreit sfântă ce se cântă în procesiunea spre biserică și cimitir, glas Nenano (plagalul glasului al II-lea Trifonic), de Manuil Hrisafi, ultimul protopsalt al Constantinopolului, sec. XV, adaptare în românește de Macarie Ieromonahul (+1836)
3. Aliluia si Tropare
4. Psalmul 118
· Starea I, plagalul glasului al II-lea Tetrafonic
· Starea a II-a, plagalul glasului I Tetrafonon
· Starea a III-a, plagalul glasului al IV-lea Trifonic
5. Binecuvântările celor adormiți – după Ștefanache Popescu
6. Canonului Panihidei, Plagalul glasului al II-lea Tetrafonic, după Ștefanache Popescu (selecții de tropare și irmoase)
7. Stihira Care desfătare lumească, glasul I
8. Stihira Vai câte nevoie are sufletul, glasul al II-lea
9. Stihira Toate sunt deșertăciuni, glasul al III-lea
10. Stihira Unde este dezmierdarea cea lumească, glasul al IV-lea
11. Stihira Adusu-mi-am aminte, plagalul glasului I
12. Stihira Începătură și stat, plagalul glasului al II-lea
13. Stihira După chipul și asemănarea Ta, plagalul glasului al III-lea
14. Stihira Plâng și mă tânguiesc, plagalul glasului al IV-lea
15. Fericirile, după Macarie Ieromonahul (troparele după Virgil Nanu)
16. Lecturarea Apostolului, citire ecfonetică după modelul propus de Anton Pann (+1854)
· Prochimenul Apostolului, plagalul glasului al II-lea;
· Aliluia, glasul al II-lea;
17. Alte tropare (după podobia Când de pe lemn), după Virgil Nanu
18. Slava Văzându-mă zăcând, plagalul glasului al II-lea, de Dimitrie Suceveanu, Protopsalt al Catedralei Mitropolitane din Iași (+1898)
19. Plâng și mă tânguiesc, plagalul glasului al IV-lea, irmos calofonic de Visarion Protopsaltul Mănăstirii Neamț (+1842) – fragment
20. Plâng și mă tânguiesc, plagalul glasului al IV-lea, irmos calofonic de Amfilohie Iordănescu (+cca 1934)
Corul de muzică psaltică Byzantion activează actualmente în Iași, sub ascultarea Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Arhiepiscop al Iașilor, Mitropolit al Moldovei și Bucovinei și sub patronajul Universității de Arte George Enescu din Iași, fiind reprezentat de Asociația Culturală Byzantion și are ca scop promovarea valorilor muzicale ortodoxe.
Byzantion a reprezentat, mai întâi de toate, bucuria de a înălța împreună cântări alese lui Dumnezeu. A fost dintotdeauna prilej de căutare, de provocare, de căderi și de luptă, de mulțumiri sufletești. Este o încercare de a găsi o cale de a-i plăcea lui Dumnezeu cât mai bine prin muzică, lucru pe cât de simplu, pe atât de complex, de anevoios. A fost mai mereu șansa de a trăi momente alese de sărbătoare și de exaltare alături de oameni duhovnicești, fie la lumina unei lumânări dintr-o bisericuță athonită pe vârf de munte, fie la slujbele fastuoase ale arhiereilor contopiți cu poporul binecredincios. Este și va fi mereu o năzuință către mai bun, mai frumos, mai corect, mai pe urmele tradiției, pentru aceea este și o mare datorie de împlinit. Iar, mai presus de toate acestea, cea mai mare provocare rămâne pentru Byzantion și cu siguranță pentru noi toți conștiința că interpretul desăvârșit este acela care a reușit să îmbine munca de cercetare cu rugăciunea aplicată în cântare. Cine a ajuns aici, poate înmuia cu adevărat inimile.
Byzantion nu este încă un stil, ci o căutare. Căutăm, suntem ajutați să găsim, ne schimbam, și iar găsim ceva nou.
(text preluat din internet)
Simpozion cu tema: „Identitate și contextualitate în muzica românească contemporană”
Ultima parte. Moderator: prof. univ. dr. Gheorghe Duțică
„Avangardă și post-avangardă românească”
Pavel Pușcaș (Academia de Muzică Gh. Dima Cluj-Napoca)
„Numai prin timp, timpul poate fi cucerit” aserțiuni asupra gândirii temporale a lui Aurel Stroe
Olguța Lupu (Universitatea Națională de Muzică București)
Arhitectură și percepție în „Obelisc pentru Wolfgang Amadeus” de Tiberiu Olah
Gheorghe Duțică (Universitatea de Arte George Enescu Iași)
Muzici superpozabile
Lăcrămioara Nae (Universitatea de Arte George Enescu Iași)
Compozitorul Gheorghe Firca. Observații analitice asupra lied-ului „Fragment”
Ani Rafaela Carabenciov (Universitatea de Vest, Timișoara)
Concertul pentru orchestră de coarde de Remus Georgescu
Anca Leahu (Universitatea de Arte George Enescu Iași)
Pascal Bentoiu – Simfonia a VI-a „Culori”, sugestie-simbol versus programatism
Diana Andron (Universitatea de Arte George Enescu Iași)
Materie, simbol, metaforă sonoră în „Aripi de lumină” de Doina Rotaru
Alex Vasiliu (TVR Iași)
Jazz-ul cameral/simfonic: experimente și reușite.
Suita „Fațete” de Dumitru Capoianu
Florin Luchian (Universitatea de Arte George Enescu Iași)
Studiu sociologic privind receptarea Festivalului Muzicii Românești, ediția 2011
Lansare de carte (ora 13.00). Moderator conf. univ. dr. Carmen Chelaru
„Teodor T. Burada, un întemeietor”de Mihail Cozmei, Editura Artes, 2012
„Creația lui Richard Oschanitzky. Trăsături stilistice” de Alex Vasiliu, Editura Muzicală 2012
Concert simfonic, Orchestra simfonică
Dirijor: Gottfried Rabl (Austria)
Solistă: Diana Jipa, vioară.
Iliesh Constantinescu
Poemul simfonic „Anotimpurile”, primă audiție
Paul Constantinescu
Concertul pentru vioară și orchestră (1957)
* Sostenuto. Allegro ben ritmato
* Andante
* Allegro molto
Leonard Dumitriu
Studiu simfonic, primă audiție
George Enescu
Simfonia nr. 2 în la major, op. 17
* Vivace, ma non troppo
* Andante giusto
* Un poco lento marziale
* Allegro vivace, marziale
Iliesh Constantinescu (n. 1942, Iași) este fiul profesorului Radu Constantinescu – fondatorul Filarmonicii de Stat din Iași. A început studiul pianului la Iași, cu părinții săi, Artemiza și Radu Constantinescu. A continuat apoi, în paralel cu violoncelul, absolvind Conservatorul din București în 1965, la clasa profesorilor Serafim Antropov și Radu Aldulescu. A studiat de asemenea compoziția cu Marțian Negrea.
Și-a început cariera artistică în calitate de prim-violoncelist la Orchestra simfonică a Radio-Televiziunii din București și ca solist cu diverse orchestre din București, din țară și din străinătate. A activat de asemenea în diferite formații camerale – orchestre de cameră, cvartet, trio, duo-sonate – realizînd concerte și înregistrări.
În anul 1981 se stabilește în Canada, unde continuă activitatea concertistică și didactică la Montreal, apoi la Universitatea din Regina (capitala provinciei Saskatchewan, sudul Canadei).
A fost profesor de violoncel în Romania, în Italia, Grecia, Germania și SUA.
Activitatea sa componistică a început în anul 1962. În Canada este membru in Uniunea Compozitorilor Canadieni (SOCAN) și Compozitor Asociat la Canadian Music Centre (CMC). Iliesh Constantinescu este de asemenea invitat în jurii naționale de compoziție.
Poemul Anotimpurilor (The Seasons Poem) a fost compus în 1993, la solicitarea orchestrei simfonice din orașul Regina, cu ocazia celei de-a 85-a aniversări, apoi înregistrat de C.B.C.
Leonard Dumitriu (n. 1962), compozitor, dirijor și cadru didactic universitar, a absolvit secția compoziție-dirijat la Conservatorul George Enescu din Iași. În decursul timpului, a dirijat la Teatrele de Operă din Iași, Craiova, Cluj, Timișoara, Constanța, Brașov, Novi Sad, Chișinău și a fost dirijor invitat al majorității filarmonicilor din țară. A întreprins turnee artistice în Italia, Germania, Elveția, SUA, a realizat înregistrări pentru fonoteca Radio România.
Sub bagheta sa, spectacolul Mefistofele de Arrigo Boito a primit premiul pentru „Cel mai bun spectacol de operă al anului 1999”, decernat de revista „Actualitatea muzicală”.
Membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, compozițiile sale (printre care se află șase titluri de operă după Caragiale, lucrări corale și instrumentale, numeroase cicluri de lieduri) au fost interpretate sau transmise pe posturi de radio, atât în țară cât și în străinătate.
A primit Medalia Ordinul Cultural clasa I (2004), din partea președinției României.
„Scrisă în ianuarie-februarie 2004, lucrarea Studiu simfonic este o schiță, un exercițiu componistic de dimensiuni reduse, ce are în vedere sondarea diverselor combinații timbrale ale orchestrei. Pe parcursul a aproximativ 12 minute se desfășoară o formă de lied A B A’, în care A-ul este o introducere, B-ul o formă de sonată clasică, iar ultimul A o concluzie.
Cu un grad mediu de dificultate tehnică orchestrală, lucrarea provoacă interpreții (dirijor și orchestră) în găsirea culorilor adecvate expresiei sonore, ce poate conduce auditorul spre muzica de film.”
Autorul
„Concertul pentru vioară și orchestră de Paul Constantinescu (1909-1963) reprezintă una din lucrările de frunte ale genului autohton, o admirabilă îmbinare între tradiție și invenția personală, între spiritul clasic concertant și expresivitatea originală. O primă mărturie a reușitei de sinteză a compozitorului o aflăm în organicitatea și cursivitatea formei; clădită în trei secțiuni, fiecare dintre acestea constituie o ingenioasă îmbinare: partea I – preludiu-sonată, partea a II-a – lied-schezo, finalul – rondo-sonată. Este una din tendințele spre lărgirea orizontului arhitectural realizată apoi în muzica noastră pe scară largă.
Sub raportul emoțional-expresiv, lucrarea își află punctul culminant în secțiunea mediană, o pagină de elevată gândire poetică dinamizată de scherzo, care îi este integrat, avându-și un prolog și un epilog optimist, humoristic în simetria părților extreme.” (după Vasile Tomescu)
Concertul a fost terminat în iulie 1957 și interpretat în primă audiție la Brașov, la 18 octombrie 1958, de violonistul Ștefan Gheorghiu, sub bagheta lui Nicolae Boboc.
Simfonia nr. 2, dedicată de Enescu (1881-1955) memoriei lui Edouard Colonne, a fost interpretată în primă audiție la 15 martie 1915 (în vremuri de război, așadar), la Ateneul Român, cu orchestra Ministerului Instrucțiunii Publice – „insuficientă”, cum spunea Pascal Bentoiu – sub bagheta compozitorului.
Tot Pascal Bentoiu numea această lucrare „hiper-genială”, fiind entuziasmat de „lumina solară pe care se încăpățânează să o împrăștie cu generozitate unei vremi care nu (mai) simțea nevoia de așa ceva”, de acel donquijotism fermecător și patetic”, care apare în interiorul ei, de atmosfera deosebită a acestei lucrări. Pascal Bentoiu mai nota că a cunoscut oameni pentru care Simfonia nr. 2 reprezintă creația absolută a lui George Enescu.
Se simt influențele mai multor compozitori în această lucrare, dar muzica este cea a lui George Enescu; se observă, cat se poate de clar, originalitatea – elementul esențial în valorizarea oricărui produs artistic.
Lucrarea are aspectul unui autoportret, al unui jurnal în sunete, este imaginea atmosferei muzicale caracteristice lui George Enescu, este lumea, așa cum o auzea el.
Dirijorul austriac Gottfried Rabl a devenit cunoscut pe scenele muzicale ale Austriei datorită aparițiilor sale la pupitrul Orchestrei Simfonice Radio din Viena, dar și a altor orchestre. Interesele sale în materie de lucrări se îndreaptă către compozitorii uitați, neglijați sau necunoscuți, pentru ca publicul să se poată delecta cu calitățile acestor lucrări. De asemenea, este respectat pentru valoarea sa de maestru de canto și de former choral director.
Recunoscut de presă ca „un specialist al lucrărilor moderne”, a impresionat criticii cu interpretări din repertoriul romantic târziu – Glazunov, Delius, Liadov, De Falla. Numeroasele sale înregistrări cuprind o întindere largă de stiluri muzicale.
După terminarea studiilor universitare la Viena, Gottfried Rabl a primit diploma în interpretare-corn, maestru de canto și dirijat. Interesul puternic pentru muzica contemporană l-a condus către o strânsă colaborare cu Leonard Bernstein la Viena, la Milano și în SUA, în acest timp, G. Rabl fiind asistent muzical și editor la opera lui Bernstein, A Quiet Place.
A urmat de asemenea cursurile Universității de Muzică din Indiana – SUA, apoi s-a întors în Austria, unde a condus coruri profesioniste.
Gottfried Rabl a dirijat pentru prima dată la Iași în mai 2006; de atunci revine în fiecare stagiune, fiind deosebit de apreciat de muzicieni și de public.
Diana Jipa a urmat cursurile Universității Naționale de Muzică din București, la clasa prof. Florin Croitoru. A obținut premii la mai multe concursuri naționale și internaționale, între care Jeunesses Musicales București (1995) și Jaroslav Kocian din Cehia (1997).
În anul 2004 a fost finalistă la Concursul Eurovision Young Musicians din România, iar un an mai târziu a absolvit Colegiul Pro, cu diploma de excelență.
În aprilie 2005 a reprezentat România în concertul organizat la Bruxelles, cu ocazia semnării Tratatului de aderare a României și a Bulgariei la Uniunea Europeană.
A reprezentat școala românească de vioară la Festivalul Nume Noi ale Planetei, de la București (24-29 septembrie 1996) și la Moscova (6-10 februarie 1997), precum și la festivitățile din Italia cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la înființarea UNESCO.
Este membră a Fundației Internaționale Ion Voicu și cântă pe o vioară care aparține acestei fundații.
În septembrie 2007, Diana Jipa a interpretat, pe scena Ateneului Român, împreuna cu Orchestra Filarmonicii din Iași, lucrarea AREPO, concert pentru vioară și orchestră, a compozitorului elvețian David Philip Hefti – lucrare premiată secțiunea compoziție a Concursului Internațional George Enescu, ediția 2005.
Orchestra Asociației Culturale „MuzArt”
Dirijor: Sabin Păutza
Soliști:
Florin Croitoru, vioară
Cătălin Oprițoiu, flaut
Beniamin Harii
Preludiu simfonic
Bogdan Chiroșcă
Simfonia de cameră
Ciprian Ion
„Resemnare”, Passacaglia pentru orchestră
Tudor Chiriac
„Prin Voloșeni”, piesă pentru orchestră
Vasile Spătărelu
Simfonietta
Sabin Păutza
Jocuri V
Viorel Munteanu
Concertul pentru flaut și orchestră
Născut în 1943, la Câlnic, Reșița, dirijorul, compozitorul și pedagogul Sabin Păutza și-a făcut studiile la Conservatorul din București și la Accademia Chigiana din Siena (Italia).
Între 1966 și 1984 activează la Iași, ca profesor de armonie, contrapunct, orchestrație și compoziție la Conservatorul George Enescu, de asemena ca dirijor al orchestrei simfonice a Conservatorului și al
coralei Animosi. Cu aceste formații a concertat în țară și peste hotare – Bydgoszcz Music Festival (Polonia), Internationales Jugendfestspieltreffen – Bayreuth (Germania).
Din anul 1984 se stabilește în Statele Unite, unde este numit prin concurs director artistic și dirijor principal al celei mai vechi orchestre din New Jersey, Plainfield Symphony.
Dirijează frecvent în Europa, America și Australia și este invitat deseori să predea cursuri de măiestrie la diferite universități americane, printre care Atlanta Institute și New York University.
În ultimii ani a revenit în România, unde activează intens ca dirijor, compozitor și profesor.
Este distins cu numeroase premii la concursuri internaționale de compoziție, iar în 1996 primește titlul onorific de doctor în muzică la London Institute for Applied Research (Anglia).
Solist și pedagog, aclamat ca unul dintre cei mai distinși violoniști români, Florin Croitoru (n. 1969, Galați) este câștigător de premii top la 11 concursuri internaționale de vioară. La 23 de ani, a câștigat premiul I la Concursul internațional de vioară Friz Kreisler (1992).
A realizat premiera românească interpretativă live a celor 24 de capricii pentru vioară solo de Niccolo Paganini (2003). Critici fulminante de specialitate au urmat numeroasele sale apariții solistice în Europa, America de Nord și Asia, în săli prestigioase de concert precum Chatelet Theatre (Paris), Concertgebouw (Amsterdam), Musikverein (Viena); a concertat de asemenea ca solist cu orchestre de prim rang artistic precum Vienna Philharmonic și Vienna Symphony.
Înregistrările sale includ și un CD live cu pianistul Samuel Sanders (1997) și un CD în premieră mondială intitulat Cei Trei Violoniști, în compania lui Emil Israel Chudnovsky (Rusia/SUA) și a lui Andrew Haveron (Marea Britanie), de asemenea câștigători ai unor importante premii la concursuri internaționale de vioară.
Din 1999, Florin Croitoru este angajat al Universității Naționale de Muzică din București ca lector univ., iar în 2003 i se acordă titlul de doctor în muzică. Este invitat în mod regulat să susțină cursuri de măiestrie în numeroase țări ale lumii.
În ultimii ani face parte din juriul Concursului Internațional George Enescu, secțiunea vioară.
Cătălin Oprițoiu (n. 1974) Și-a făcut studiile musicale în București. Cariera sa artistică a început încă din perioada studiilor, cu concerte, recitaluri, participări la emisiuni Radio și TV. A susținut numeroase turnee în Elveția, Spania, Germania, Franța etc.
În perioada 1998-2011 a fost prim-flautist al Filarmonicii George Enescu. Este membru fondator (în 2005) al orchestrei Camerata Classica, alaturi de care a sustinut numeroase concerte ca solist.
În perioada 2007–2009 a susținut cursuri de interpretare în cadrul cursurilor de vara Micul Paris, București.
În prezent este lector universitar doctor la Facultatea de Interpretare Muzicală (secția flaut), Universitatea Naționala de Muzică din București și solist permanent al Orchestrei Simfonice București.
În anul 2011 a fost înființată Asociația Culturală MuzArt cu scopul de a promova, conserva și dezvolta valorile culturale românești în țară și peste hotare, precum și integrarea acestora în viața social-economic-culturală românească.
Asociația Culturală MuzArt s-a arătat a fi foarte activă în domeniul de activitate, reușind într-o perioadă de timp relativ scurtă, în parteneriat cu Universitatea de Arte George Enescu din Iași, să asambleze o orchestră simfonică (MuzArt Orchestra) cu care a susținut mai multe concerte. Tot în anul 2011, maestrul Sabin Păutza devine președinte de onoare al asociației și prim-dirijor al orchestrei. În prezent MuzArt Orchestra are peste 70 de colaboratori printre care: dirijorul Bogdan Chiroșcă, pianistul Răzvan Dragnea, violonistul Florin Croitoru, pianistul Horia Maxim și alții.
Beniamin Harii, managerul artistic al orchestrei este absolvent și în prezent masterand al Facultății de Compoziție, Muzicologie, Pedagogie muzicală și Teatru, din cadrul Universității de Arte George Enescu Iași – secția Compoziție muzicală (clasa prof. Viorel Munteanu ).
Viziunea Asociației Culturale MuzArt este de a organiza și susține concerte de muzică simfonică la un nivel artistic ridicat și de a oferi tinerilor muzicieni posibilitatea de a evolua alături de personalități ale muzicii românești.
Beniamin Harii
Ansamblul „Archaeus” condus de Liviu Dănceanu:
Anca Vartolomei, violoncel
Rodica Danceanu, pian
Dorin Gliga, oboi
Ion Nedelciu, clarinet
Șerban Novac, fagot
Sorin Rotaru, percuție
Marius Lacraru, vioară
Liviu Dănceanu
„Exerciții de admirație”, op.101 (18 duete de caracter)
* nr. 4 – hinduși: oboi si violoncel
* nr. 5 – maghiari: clarinet si fagot
* nr. 6 – chinezi: percuție si pian
* nr. 7 germani: vioara si violoncel
* nr. 8 – armeni: oboi si fagot
* nr. 9 – japonezi:clarinet si percuție
* nr. 10 – români: violoncel si pian
* nr. 11 – ruși: oboi si vioara
* nr. 12 – spanioli: percuție si violoncel
* nr. 13 – americani: clarinet si pian
* nr. 14 – laponi: fagot si vioara
* nr. 15 – arabi: oboi si percuție
* nr. 16 – evrei: clarinet bas si violoncel
* nr. 17 – englezi: pian si fagot
* nr. 18 – greci: percuție si vioara
* nr. 19 – francezi: pian si oboi
* nr. 20 – ucraineni: violoncel si fagot
* nr. 21 – italieni: clarinet si vioara
Înființat în 1985, cu scopul de a promova cele mai diverse tendințe și orientări din muzica contemporană, format din ansamblul Archaeus activează sub egida Uniunii Compozitorilor din România.
Au susținut peste 300 de concerte în care au interpretat peste 550 de lucrări (multe dintre ele în premieră), semnate de 300 de compozitori români și străini, în 80 de orașe, în peste 100 de săli de concert din România, din întreaga Europă și din SUA. Au participat de asemenea la numeroase festivaluri și evenimente muzicale internaționale din București, Paris, Viena, Salzburg, Budapesta, Geneva, Huddersfield, Berlin, Bonn, Köln, München, Hanovra, Copenhaga, Moscova, Lisabona, Sofia, Chișinău, Bratislava, Roma, Torino, New York, Cleveland, Washington etc.
În paralel, ansamblul a înregistrat mii de minute de muzică pentru Societatea Română de Radiodifuziune și pentru posturi de radio străine, ca și discuri, casete video și audio.
Au realizat coloana sonoră a peste 20 de filme de animație, documentare, filme experimentale etc. Repertoriul lor extrem de variat acoperă stiluri și perioade muzicale diferite, incluzând muzica bizantină și muzica contemporană.
Pentru activitatea sa, ansamblul a fost răsplătit cu Premiul ATM în 1987, Premiul Criticii în 1991, Premiul Publicației „Muzica Azi” în 1996, Premiul „Scores” în 1997.
Liviu Dănceanu (n. 1954, Roman) a studiat compoziția cu Ștefan Niculescu, la Conservatorul bucureștean. Este compozitor, publicist, dirijor, profesor de istoria muzicii, estetică, stilistica barocului la Universitatea Națională de Muzică din București.
„Exercițiile sale sunt o sursă de meditație asupra ceea ce înseamnă admirația, și ce poate ea declanșa; împlinirea, desăvârșirea ființei și împăcarea sunt câteva răspunsuri date de însuși compozitorul.
Obiectul admirației îl constituie douăzeci și una de nații, respectiv, de culturi muzicale diferite, pe care Liviu Dănceanu le-a portretizat în sunete, oferind publicului păreri subiective, concise, dar pătrunzătoare la adresa: scoțienilor, polonezilor, țiganilor, hindușilor, maghiarilor, chinezilor, germanilor, armenilor, japonezilor, românilor, rușilor, spaniolilor, americanilor, laponilor, arabilor, evreilor, englezilor, grecilor, francezilor, ucrainenilor și italienilor. Întreaga enumerare corespunde înșiruirii celor 21 de piese, toate duo-uri instrumentale, combinații ale instrumentelor din ansamblu, și reprezintă totalul Exercițiilor de admirație, op. 101 compuse de Liviu Dănceanu.
Piesele au fost precedate de fiecare dată de… bancuri ilustrative la adresa respectivului popor (sau etnii), rostite fie de prezentator, fie de cei prezenți în sală! încă un experiment realizat ad hoc de compozitor: acela de a transforma publicul în actor, slujindu-se de o trăsătură specifică neamului românesc – umorul… portretele s-au succedat unul după altul, atât cele muzicale, cât și cele „literare”, ambele tratând aspecte pozitive, esențiale sau individualizante ale nației în cauză. Scoțienii, bunăoară, au fost ilustrați (de oboi și clarinet) prin pasaje muzicale, care trimiteau cu gândul la instrumentul lor tradițional, cimpoiul; țiganii – prin spiritul pasional și ritmurile pregnante (de către pian și vioară); hindușii – cu ajutorul violoncelului și oboiului, respectiv imitații ale cântului netemperat, oscilant; germanii – prin multiple fragmente aluzive la tradiția lor muzicală, teme din fugile lui J. S. Bach fiind transformate și alăturate unor alți reprezentanți ai spațului german (și austriac) precum Mozart, Schubert sau Wagner. Exemplele pot continua, dar nu ar fi la fel de „vii” precum muzica.
Portretele și schițele și-au păstrat individualitatea până la ultimul, rezultând în final cele 21 de piese cu tușe timbrale specifice, admirative… o încercare reușită de a trezi sensibilitatea și alte sentimente nobile celor prezenți în sala de concert! La aceasta a concurat inclusiv interpretarea oferită de membrii Ansamblului Archaeus.”
Irina Stănescu, Fragmente de cronică, 28 februarie 2007
Ansamblul „Profil” al Universității Naționale de Muzică București
Director artistic: Dan Dediu
Interpreți:
Diana Moș, vioară
Marian Movileanu, violă
Eugen Bogdan Popa, violoncel
Adriana Maier, pian
Valentin Gheorghiu – Adagio pentru vioară, violoncel și pian
Viorel Munteanu – Lamento pentru vioară (p.a.a.)
Dan Dediu – Stella cadente pentru violă și pian
Pascal Bentoiu – Sonata pentru vioară și pian
Ștefan Niculescu – Sincronie pentru cvartet cu pian
Dan Dediu – Latebrae pentru vioară, violă și pian
Mihai Măniceanu – crescendo pentru vioară
Dan Dediu – Pirouettes pierrotiennes pentru cvartet cu pian
***
Întemeiat în 2003 din inițiativa compozitorului Dan Dediu, Ansamblul „Profil” are o structură modulară, putând fi adaptat pentru diferite formații instrumentale (de la 3 la 17 instrumentiști). Inițial dedicat promovării creațiilor aparținând tinerilor compozitori români, apoi extinzându-și domeniul la toată muzica de avangardă (românească și internațională), ansamblul reunește nume sonore ale artei interpretative din România: Ion Bogdan Ștefănescu (flaut), Cosmin Sperneac (oboi), Emil Vișenescu (clarinet), Laurențiu Darie (fagot), Sorin Lupașcu (corn), Mihai Toth (trompetă), Florin Pane (trombon), Laurențiu Sima (tubă), Sorin Rotaru (percuție), Adriana Maier (pian), Diana Moș, Oana Vișenescu (vioară), Marian Movileanu (violă), Eugen Bogdan Popa, Mircea Marian (violoncel), Dinu Petrache (contrabas). Dirijorul permanent al ansamblului este experimentatul și charismaticul Tiberiu Soare.
Numeroase prezențe ale grupului în festivaluri și concerte din țară și străinătate (Germania, Elveția, Polonia), multe înregistrări și CD-uri au cimentat colaborarea dintre instrumentiști și compozitori, astfel că astăzi se poate vorbi despre Ansamblul „Profil” ca despre un laborator profesionist pentru plămădirea noilor creații, totodată atelier muzical experimental și redută de apărare a valorilor muzicii moderne.
Gala concursului de compoziție „Al. Zirra”
Premiul I
Pavel Gamurari (Chișinău)
State of mind, trio pentru violă, violoncel și pian
Ruxandra Trofin, violă
Dumitrița Lența, violoncel
Mădălina Busuioc, pian
Premiul II
Alexandru Murariu (Cluj-Napoca)
Trio pentru flaut, percuție și pian
Călin Fărcășel, flaut
Teofana Lența, percuție
Edit Arva, pian
Premiul III
Paul Pintilie (Iași)
Skizzo Scat, trio pentru saxofon, violoncel și pian
Bogdan Constantin, saxofon
Florin Burlacu, violoncel
Cristina Răducanu, pian
Premiul Special al Uniunii Compozitorilor
Mihai Traistă (Iași)
Mozaic, trio pentru flaut, percuție și pian
Călin Fărcășel, flaut
Bogdan Dumitras, percuție
Andrei Mihăiță, percuție
Cristina Răducanu, pian
***
Concursul național studențesc de compoziție Alexandru Zirra s-a înființat la Iași în 1996, la inițiativa compozitorului și profesorului Viorel Munteanu, din dorința de stimulare și de promovare a tinerelor talente în plan creator. Constituind o rampă de lansare pentru compozitorii aflați la început de drum din diferite centre universitare, concursul a avut ca obiectiv elaborarea unor lucrări cu o componență timbrală bine determinată și încadrate într-un gen muzical propriu-zis.
Lucrările cele mai valoroase au fost selectate de către un juriu profesionist spre a fi interpretate în cadrul unor concerte camerale care s-au desfășurat ulterior în 2001, 2003, 2005, 2010, 2011, în prezent, concursul ajungând la cea de-a șaptea ediție.
„D-ale Carnavalului” – Spectacol de teatru-dans
Regia si coregrafia: Ioan Tugearu
Scenografia: Marfa Axenti
Scenariu: Liliana Tugearu, după Ion Luca Caragiale
Pregătire text: Pușa Darie
Maeștri de balet: Mihail Motovilov, Dorina Cotorobai, Sergiu Cotorobai
Colaj muzical: Ioan Tugearu, Antonel Oprescu
Filmări și proiecție: Antonel Oprescu
Ansamblul de balet al Operei Naționale Române Iași
Elevii Secției de Coregrafie ai Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă” Iași
Soliști:
Nae – Sergiu Cotorobai
Mița – Roua Răuț
Didina – Pamela Tănase
Candidat – Dumitru Buzincu
Iordache – Marian Chirazi
Crăcănel – Bogdan Elisei Tuluc
Pampon – Adrian Ciapă
Ipistatul – Alexandru Sebeși
Chelner – Gheorghe Iftinca
Caragiale în lumea dansului
Deși personajele sale sunt atât de viu conturate, încât s-au desprins din paginile textului și au căpătat o identitate ce ne pare integrată lumii reale – o lume din timpul lui Caragiale și din toate timpurile care i-au urmat până în ziua de astăzi – opera sa a servit rar ca punct de plecare al unei creații coregrafice.
Adina Cezar s-a aplecat asupra operei lui Caragiale, într-un alt ”An Caragile”, cel din 2002, montând la compania constănțeană a Teatrului de Balet “Oleg Danovski” spectacolul „La douășpe trecute fix”, o interpretare liberă a unora dintre personajele pieselor sale. Și tot o interpretare liberă, inspirată din toată opera lui Caragiale, sau mai bine zis din spiritul său, a conturat și Gigi Căciuleanu, în actualul “An Caragiale” din 2012, în spectacolul „D’ale noastre”, prezentat pe scena Teatrului Național din București.
Opera Națională Română din Iași a dorit să montez, însă, o piesă anume, D’ale Carnavalului, cu personajele și situațiile sale specifice. În acest fel am fost strâns în chingile replicilor care se succed vertiginos și schimbă pe loc raporturile dintre personaje, dându-mi mult mai puțină libertate decât într-o selecție de personaje și de situații pe care aș fi făcut-o singur. În acest context, am păstrat câteva replici definitorii pentru unele conjuncturi, lăsând apoi dansului cuvântul, de a spune pe limba lui, cum îi apar lui eroi ca Nae, Mița, Didina, Pampon, Crăcănel sau Iordache, cum se definesc ei prin mișcări și atitudini. Și, pe alocuri, mi-am permis să evadez, dincolo de cadrul strict al piesei, dar nu și dincolo de culoarea lumii lui Caragiale.
În cadrul unui an atât de bogat în creații teatrale și literare, care au dat din nou viață operei lui Caragiale sau au comentat-o din nenumerate unghiuri de vedere, personajele ieșene care au ieșit, cu ajutorul dansului, din paginile piesei „D’ale Carnavalului”, sper să se poată regăsi și recunoaște ca parte a aceste lumi eterne și totuși mereu actuală, mereu recentă.
Ioan Tugearu
Brîndușa Tudor, pian
Vasile Spătărelu
Meditații la Enescu, 5 piese pentru pian
(Preludiu, Coral întrerupt, Interludiu, Ecouri de dans, Epilog)
Mihaela Grăjdeanu, soprană
Doina Grigore, pian
Viorel Munteanu
Întoarceri la Blaga, șapte poeme pentru soprană și pian
(Autoportret, Dar munții unde-s?, Lumina de ieri, Ioan se sfâșie în pustie, Visãtorul, Cântecul obârșiei, Vreau sã joc!)
– Primă audiție –
Cvartetul Gaudeamus
Lucia Neagoe, vioara I
Raluca Irimia, vioara a II-a
Leona Varvarichi, violă
Sebastian Vârtosu, violoncel
Adrian Iorgulescu
Cvartetul nr. 3
***
Brîndușa Tudor a absolvit în anul 2002 studiile de Licență, apoi în 2003 cele de Master la Universitatea de Arte George Enescu din Iași, specialitatea – pian principal. Este laureată a mai multor concursuri naționale de interpretare pianistică și a participat la cursuri de măiestrie interpretativă conduse de Hans Leygraf și Martin Hughes – Austria, Andrei Gavrilov și Andreas Henkel – Germania, Pascal Solomon – Elveția și Francisc László – România.
A concertat ca solistă cu orchestre simfonice din România (Iași, Bacău, Botoșani) și Germania (Leutkirch, Wangen) sub bagheta unor dirijori de marcă, precum Emanuel Elenescu, George Vintilă, Ludovic Bacs, Ovidiu Bălan, Gheorghe Costin, Florin Totan, Radu Postăvaru, Atsushi Nukii (Japonia), Reiner Möckel (Germania), Michele Santorsola (Italia).
A susținut numeroase recitaluri de pian, camerale și de acompaniament, cuprinzând repertoriu ce aparține tuturor stilurile muzicale, la Filarmonica de Stat Moldova Iași, Filarmonica Mihail Jora Bacău, Opera Română Iași, Universitatea de Arte George Enescu Iași, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice Chișinău (Republica Moldova), biblioteci și muzee din țară și străinătate.
În anul 2011 a obținut titlul de Doctor în muzică la Universitatea de Arte G. Enescu Iași, susținând teza cu tema: Sonatele pentru pian de Franz Schubert. Continuitate și înnoire, cu distincția maximă Summa cum laude.
În prezent este lector universitar doctor la disciplinele Pian, Muzică de cameră și Acompaniament canto din cadrul departamentului Suflatori-Percuție-Canto, al Universității de Arte George Enescu din Iași.
Mihaela Grajdeanu a absolvit Academia de muzică C. Porumbescu din București în anul 1984. A studiat de asemenea cu: Vali Niculescu, Aneta Pavalache, Gina Tripa Tăbăcaru.
Intre anii 1984-1990, Mihaela Grăjdeanu a fost solistă a Corului G. Musicescu al Filarmonicii Moldova din Iași, apoi devine solistă a Operei Naționale Române din Iași.
În 1993 a obținut Premiul a III-lea și Premiul special pentru interpretare la Concursul Internațional pentru Tinerii Soliști de Operă de la Sofia, Bulgaria.
A cântat peste 40 de roluri pe majoritatea scenelor de operă din țară.
Pe lângă un bogat repertoriu vocal-simfonic, concretizat în numeroase colaborari cu orchestre simfonice și filarmonici din România, a avut și o activitate susținută în numeroase turnee în Germania, Austria, Spania, Franța, Olanda, Belgia, Moldova, cu repertoriu de operă și vocal-simfonic.
A primit Ordinul Meritul Cultural în grad de cavaler din partea Presedinției României și Diploma de excelență din partea Primăriei Municipiului Iași.
Doina Grigore este absolventă a Universității de Arte George Enescu din Iași din anul 1990, a participat la numeroase cursuri de interpretare în Belgia (Angeline Pondepeyre), Ungaria (Attila Nemethy), Elveția (Joseph Colom, Edith Fischer, Jorge Pepi) și Spania. A fost prezentă în recitaluri și concerte in țară și în Italia, Elvetia, Germania, a realizat înregistrari la Radio, Televiziune și pe disc.
În 2006 și-a susținut teza de doctorat la Universitatea Națională de Muzică din București.
În anii 2010 și 2012 a susținut alături de violonistul Șerban Lupu recitaluri la Filarmonica din Iași, precum și la Suceava , în cadrul Festivalului International al Artelor. Anul trecut a adus în atenția publicului din Germania , lucrări ale compozitorilor români contemporani, dar și ale lui Enescu și Bartok , în cadrul unui turneu realizat în Berlin, Mannnheim și Oldenburg.
În prezent este conferențiar doctor la Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice a Universității de Arte George Enescu din Iași.
Cvartetul de coarde Gaudeamus a luat ființă în anul 1987, la Iași, sub directa îndrumare a binecunoscutului Cvartet Voces, membrii săi fiind studenți ai Conservatorului ieșean. După absolvire, cei patru interpreți au devenit ansamblu permanent al Filarmonicii din Brașov. Activitatea concertistică a Cvartetului Gaudeamus cuprinde numeroase prezențe artistice în țară și peste hotare – în Austria, Belgia, Franța, Germania, Italia, Japonia, Marea Britanie, Rusia, Spania, Turcia, Slovacia etc., cu un repertoriu vast, de peste 70 de titluri, de la Beethoven la Bartok, de la Haydn la Enescu.
Cvartetul Gaudeamus este laureat al mai multor premii importante, între care Premiul special la Concursul Mozart de la Salzburg (Austria), Premiul II la Concursul V. Bellini (Italia, 1995), Premiul I la Concursul Rovere d’Oro (Italia, 2000). Au urmat cursuri de interpretare cu maeștri ai genului, între care Cvartetul Amadeus și Cvartetul Alban Berg.
Raluca Știrbăț – Recital de pian și lansarea discului „GO–BETWEEN, între dans și vis”
George Enescu
Suita în sol minor op. 3 pentru pian, „dans le style ancien” (1897)
Preludiu/ Fuga/ Adagio/ Finale
La Fileuse (1897)
Pièce sur le nom de Fauré pour piano (Hommage à Fauré, 1922)
Mihail Jora
Joujoux pour Ma Dame, Cinq pièces pour piano op. 7 (1925)
Ma Dame
Ma Dame désire entendre du Strawinski
Un Fox-Trott pour Ma Dame
Où l’on rêve d’un collier de perles fines
Tempête dans un verre d’eau
George Enescu
Pièces Impromptues pour Piano op. 18 (1913-1916)
Mélodie / Voix de la steppe / Mazurka mélancolique /
Burlesque / Appassionato / Choral / Carillon nocturne
Violeta Dinescu
Telomer pentru pian solo (2004)
***
„Talente extraordinare la Iași… La 10 ani, Raluca Știrbăț a cântat Rondo capricioso de Mendelssohn cu o stăpânire a claviaturii ce mi-a tăiat literalmente respirația…”
Iosif Sava, Revista Muzica, mai 1985
„Pianistă de o formație instrumentală extrem de solidă și posedând o inteligență interpretativă unică, Raluca Știrbăț, câștigătoarea concursului internațional Steffano Marizza, și-a uimit și fascinat publicul cu o tehnică pianistică spectaculoasă și o expresivitate de o rafinată eleganță.”
La voce del popolo, februarie 2003, Trieste, Italia
„… Raluca Știrbăț îmi amintește de o generație de erudiți muzicali ce pare să fi dispărut în România ultimilor 30 de ani..”
Victor Eskenasy, Frankfurt am Main, Suplimentul de cultură, octombrie 2011
Raluca Știrbăț s-a născut la Iași. La vârsta de șase ani începe studiul pianului în orașul natal la Liceul de Artă Octav Băncilă. Dupa un an de studiu la Academia de Muzică George Enescu Iași, este admisă cu punctaj maxim la Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena, clasa prof. Jürg von Vintschger, unde își va încheia studiile obținând renumita diplomă vieneză Solistendiplom și titlul de Magister Artium.
Participă la festivaluri internaționale de renume din Europa. Urmează apariții pe scene importante din Austria (Konzerthaus, Musikverein, Sala Mare Radio, Yamahasaal, Theresianische Akademie, vechiul și noul Mozarteum în Salzburg, Stefaniensaal în Graz). Este invitată să concerteze în întreaga Europă, dar și în Iran, Singapore, Cipru, Turcia, Tunisia, Maroc.
Efectuează numeroase imprimări pentru casele de discuri Music minus one (SUA), Radio Zürich, VDE-Gallo și Radio Svizzera Italiana (Elveția), Hungaroton (Budapesta), ORF (Radio-ul vienez) etc. Imprimările ei sunt difuzate la posturi de radio din Austria, Elveția, Italia, Romania, Ungaria, Bulgaria, Turcia, Maroc ș.a.
Anul acesta, pianista și-a lansat la casa vieneză Gramola noul album solo GO-BETWEEN, zwischen Tanz und Traum, ce cuprinde, alături de capodopere ale repertoriului pianistic universal (Franck, Debussy, Bartók), două premiere – gesturi recuperatoare de mare valoare și interes – din creația muzicală românească (lucrări de George Enescu și Mihail Jora).
Partea I
Trio „Contraste”
Ion Bogdan Ștefănescu, flaut
Sorin Petrescu, pian
Doru Roman, percuție
Violeta Dinescu – Der Schlussel der Traume
Darie Nemes-Bota – Io
Violeta Dinescu – Bindfaden
Gabriel Mălăncioiu – Triguna
Corneliu Dan Georgescu – Motive transilvane
Violeta Dinescu – Suita Tabu
Formația camerală Trio Contraste aniversează în 2013, 30 de ani de activitate.
Singurul dintre muzicieni care a rămas în formație încă de la primul recital al Trio Contraste, petrecut în 1983, este pianistul Sorin Petrescu.
Fiecare dintre cei trei muzicieni care compun la această dată Trio Contraste, are o carieră solistică impresionantă, dar aici ne vom referi la palmaresul Trio-ului, la rândul lui impresionant. În 1986 a obținut Premiul Uniunii Compozitorilor din România, iar în 1990 a beneficiat de o bursă acordată ca premiu la Darmstadt, Germania. A participat la: Festivalurile de Muzică Modernă Est – West Amsterdam 1991, Festivalul de Muzică Contemporană Huddersfield, Anglia 1993, Nueva – Musica Bogota, Columbia 1993, Musicorama Hong Kong 1995, Piano Plus Festival Bamberg, Germania 2001, S. I. M. C. Bamberg 2001, Timp pentru Muzica Nouă Bayreuth, Germania 2001, Festival Lausanne, Elveția 1992, 1996, 2004, Oldenburger Kammermusik Festival 2003, Gesellschaft für Neue Musik e.V., Mannheim 2004, Komponistinnen und Ihr Werk, Kassel 2004, Piano plus Festival, Festivalul Internațional George Enescu 1998, 2003, 2007, Heidelberg și Mannheim (2005 și 2006) și Festivalurile Internaționale Timișoara Muzicală, Toamna Clujeană și Săptămâna Internațională a Muzicii Noi București.
Importanți compozitori români, printre care Anatol Vieru, Aurel Stroe, Ștefan Niculescu, Nicolae Brânduș, Doina Rotaru, Octav Nemescu, Violeta Dinescu, Dan Dediu și George Balint au dedicat formației opusuri interesante, prezentate în primă audiție absolută. În ultimii ani, printr-un frumos gest de curtoazie, Trio Contraste promovează tinerii compozitori, o mărturie în acest sens fiind chiar concertul acestei seri.
Muzica formației camerale este imortalizată în numeroase DVD–uri, CD-uri și înregistrări radio.
Partea a II-a
Ansamblul „AdHOC”
al Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca
Adrian Pop, director artistic, prezentare program
Matei Pop, conducerea muzicală
Boroka Pöllnitz, flaut
Adrian Cioban, oboi
Răzvan Poptean, clarinet
Aurelian Băcan, clarinet, bas clarinet
Rareș Sângeorzan, fagot
Rafael Butaru, vioară
Daniel Groza, violă
Renata Demény, violoncel
Eva Butean, pian
Emil Simion, percuție
Ulpiu Vlad – Legenda viselor pentru flaut/oboi, clarinet, fagot, vioară, violoncel, percuție și pian (1994)
– primă audiție –
Cornel Țăranu – Cadenze per Antiphona pentru flaut solo (1998)
– primă audiție –
Hans Peter Türk – Scene pentru clarinet/clarinet bas și percuție (1986/87)
– primă audiție –
Violeta Dinescu – Les Cymbals du soleil pentru oboi și percuție (1996)
– primă audiție –
Corneliu Dan Georgescu – Sub signum harmoniae pentru flaut, oboi, clarinet, fagot, vioară, violă, violoncel, percuție, pian (2013, lucrare dedicată ansamblului AdHOC)
– primă audiție –
Cu ocazia prezentării la Cluj a primei audiții mondiale a lucrării Colinda-Baladă op. 42 de György Kurtág (martie 2009, în cadrul ediției a VIII-a a Festivalului Cluj Modern) s-a reunit ad hoc ansamblul instrumental necesitat de partitură. Repetițiile acestuia, conduse de tânărul dirijor și compozitor Matei Pop, s-au desfășurat sub directa îndrumare a maestrului Kurtág.
Festivalul Cluj Modern 2009, Matei Pop și György Kurtág
Impulsul muzical al acestei colaborări a fost atât de viu, încât s-a născut atunci ideea spontană a unei implicări de durată în ce privește sondarea valorilor repertoriului contemporan. Astfel s-a conturat proiectul AdHOC, ansamblu ce reunește, într-o geometrie variabilă o serie de tineri și valoroși muzicieni aparținând școlii interpretative clujene.
Compozitorul Adrian Pop a asumat rolul de mentor și director artistic al ansamblului, în timp ce dirijorul Matei Pop asigură direcția muzicală. Activitatea formației se desfășoară sub egida prestigioasei Academii de Muzică Gheorghe Dima din Cluj.
TABU-muzica mea noua pentru filmul mut al lui Friedrich Wilhelm Murnau (1929-31)
Conferință susținută de compozitoarea Violeta Dinescu
O perspectivă postmodernă asupra muzicii românești contemporane. Câteva gânduri.
Conferință susținută de compozitorul Corneliu Dan Georgescu
Lansare de carte și disc
Violeta Dinescu, volum de partituri cu lucrări proprii; DVD cu muzica filmului Tabu
Corneliu Dan Georgescu, Muzică atemporală – Arhetipuri – Compozitori români. Studii și eseuri de muzicologie (vol. I și II)
Moderator: prof. univ. dr. Gheorghe Duțică
Orchestra simfonică a Universității de Arte „G. Enescu” Iași
Dirijor: Bogdan Chiroșcă
Gheorghe Duțică – Da Suonare (orchestrație de Harii Beniamin)
Romeo Cozma – Divertisment pentru orchestră (2013), primă audiție absolută
Leonard Dumitriu – 3 piese pentru orchestră de coarde
Bogdan Chiroșcă – Poemul simfonic Regăsiri
Ciprian Ion – Simfonia nr. 1
Corneliu Dan Georgescu – Motive maramureșene
Academic Jazz Group
Coordonatori: Romeo Cozma, Dan Spînu
Invitați: Florian Lungu, Alex Vasiliu
Interpreți:
Ilinca Traistă – voce
Răzvan Pîrvu – pian
Robert Cozma – trombon
Alexandru Bîrlenghea – chitară bass
Cristian Cozma – percuție
Lucrări de jazz din repertoriul românesc: R. Oschanitzky, R. Cozma, J. Răducanu
***
Academic Jazz Group a fost înființat la începutul anilor ´90 de profesorul Romeo Cozma cu scopul de a forma și a promova cei mai reprezentativi tineri muzicieni din Iași, studenți ai clasei de jazz de la Universitatea de Arte George Enescu și, în același timp, membri permanenți ai Clubului de muzică Richard Oschanitzky de la Casa de Cultură a Studenților.
Componența ansamblului s-a modificat mereu, odată cu schimbarea promoțiilor de studenți, mulți dintre membrii Academic Jazz Group impunându-se de-a lungul timpului în viața muzicală a Iașiului sau a țării.
Laureat al mai multor concursuri de interpretare sau de creație jazzistică (Sibiu, Cluj, Brașov, Tg. Mureș, București, Iași), ansamblul din dulcele târg, aflat în prezent sub îndrumarea prof. Romeo Cozma și Dan Spînu, a abordat un repertoriu divers, de la teme de jazz tradiționale, clasice, moderne sau contemporane, până la creații originale.
Concert vocal-simfonic organizat în colaborare cu Fundația Culturală „Marțian Negrea”
Orchestra simfonică a Filarmonicii
Corul academic „Gavriil Musicescu”
Dirijor: Cristian Oroșanu
Dirijorul corului: Doru Morariu
Soliști:
Irina Săndulescu, soprană
Mihaela Blându, mezzo-soprană
Marian Someșan, tenor
George Cojocariu, bas
George Enescu
Poema română, op. 1
Marțian Negrea
Requiem pentru soliști, cor și orchestră
primă audiție
***
Irina Săndulescu a absolvit Liceul de Muzică George Enescu, secția vioară, apoi Academia de Muzică Ciprian Porumbescu din București.
Actualmente este angajată ca prim solista la Opera Națională Română din Cluj-Napoca.
Este adesea invitată a Operelor din București, Cluj, Iași și Timișoara, de asemenea a Filarmonicilor din Arad, Bacău, București, Cluj, Constanța, Oradea, Ploiești, Timișoara, Tîrgu-Mureș, precum și a Ansamblului Național Radio București. Susține numeroase recitaluri de lied și operă în toată țara si participă la festivaluri naționale și internaționale (Bratislava, București, Viena, Paris).
Este laureata cu Premiul Special al Juriului Johannes Brahms (Hamburg, 1985), Premiul Special al Uniunii Compozitorilor și Interpreților din România pentru interpretarea rolului Violetta din opera La Traviata de G.Verdi (1988), Premiul Special al Uniunii Compozitorilor și Interpreților din România pentru activitatea în stagiunea 1992-1993 (1993), Ordinul Meritul Cultural Clasa II (2004).
Născută la Iași, mezzo-soprana Mihaela Blându este absolventă a clasei de canto a prof. Maria-Jana Stoia, a Universității de Arte George Enescu Iași, urmând apoi cursurile de masterat la clasa prof. Corneliu Solovăstru, în cadrul aceleiași universități. În anul 2000 a participat la Cursurile muzicale de vară de la Enghien, Belgia.
În prezent este solistă a Corului academic G. Musicescu al Filarmonicii ieșene și deja cunoscută publicului în numeroase apariții în programe vocal-simfonice. Repertoriul său a devenit extrem de bogat, evoluția sa bucurându-se de un real succes în concertele prezentate.
La începutul lunii mai anul acesta, în concertul de Paști al Filarmonicii ieșene, Mihaela Blându a interpretat remarcabil Missa în si minor de Bach, sub bagheta dirijorului izraelian Stanley Sperber.
Născut la București, Marian Someșan este absolvent al Liceului G. Enescu din București, apoi al Școlii Militare de Muzică – secțiunea flaut. A studiat canto la Universitatea Națională de Muzică din București. Încă din timpul studiilor a activat intens ca flautist și corist în diferite ansambluri din București.
A obținut premii la concursuri naționale, debutând apoi la Opera Națională București în Don Giovanni de Mozart. A susținut concerte și recitaluri în țară, în Germania și în Coreea de Sud, abordând roluri în opere de Mozart, Verdi, Donizetti, Leoncavallo, Bizet; de asemenea a interpretat pagini de Ceaikovski, Rossini etc. A abordat și repertoriul vocal-simfonic – Requiem-ele de Verdi și Mozart, Matthäus Passion de Bach, Simfonia a IX-a și Missa în do major de Beethoven, Simfonia a VIII-a de Mahler, Impresii din Tibet de Jin Wang, precum și operele în concert Mozart și Salieri de Rimski-Korsakov și Simone Boccanegra de Verdi. A realizat înregistrări ca solist alături de Corul Madrigal și Corul Te Deum.
În prezent, Marian Someșan este profesor de canto la Liceul de Artă din Târgu Mureș.
Baritonul George Cojocariu a absolvit Universitatea de Arte George Enescu din Iași, Secția Canto în anul 2001.
A fost angajat al Corului Filarmonicii Moldova din Iași (1990-1995), al Corului Operei Naționale Române Iași (1995-1997). Din anul 1997 devine solist al Operei Naționale Române Iași.
Abordează un bogat repertoriu de operă, operetă și vocal simfonic, amintind aici de: Simfonia a IX-a de Beethoven, Carmina Burana de C. Orff , Kronung Messe de Mozart, Damnațiunea lui Faust de Berlioz sau Oratoriile de Paște și de Crăciun de Paul Constantinescu.
Născut în anul 1972, dirijorul Cristian Oroșanu a urmat studiile la Liceul de Artă Octav Băncilă din Iași, apoi la Universitatea de Muzică din București, cu Cristian Brâncuși și Constantin Bugeanu.
În anul 1996 dirijorul Cristian Oroșanu a beneficiat de o bursă de studii la Stuttgart, unde a lucrat cu maestrul de renume internațional Helmuth Rilling.
În anul 2003 participă la Festivalul Internațional de la Aix‑en‑Provence (Franța), iar în august 2005, a câștigat Premiul al II‑lea la Concursul Internațional de Dirijat Malko de la Copenhaga.
Dirijorul Cristian Oroșanu se află în prezent în plină afirmare internațională. A dirijat Orchestre de Paris, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orchestre Lamoureux din Paris, de asemenea Deutsches Symphonie Orchester din Berlin (unde a fost asistent principal în stagiunea 2007‑2008), Orchestra Tonhalle din Zürich, Orchestra PAC din HYOGO (Japonia).
Născut la Reșița în 1951, Doru Morariu a urmat studiile muzicale la Liceul de Muzică Ion Vidu din Timișoara și la Universitatea de Muzică din București. A studiat dirijatul coral cu profesorii: Dumitru D. Botez, Silvia Secrieriu, Petre Crăciun și Dorin Pop.
În 1974 s‑a întors in orașul natal, Reșița, unde a desfășurat o intensă activitate muzicală ca dirijor al Corului de Copii si al Corului de Cameră Miorița. În perioada 1976‑1990 a organizat cursuri periodice de dirijat coral. De asemenea, a înființat si coordonat Festivalul Coral Iosif Velceanu de la Reșița. În 1984 a înființat Concursul de Creație Corala Nicolae Ursu. În 1991 a înființat Corul de copii Angeli al Studioului Radio Iasi, iar în 1993 a înființat corul de copii al postului de televiziune Europa Nova Iași, cu care a susținut concerte și a realizat înregistrări audio și video.
Din noiembrie 1990, Doru Morariu a devenit prin concurs dirijor al Corului Gavriil Musicescu al Filarmonicii de Stat din Iași, împreună cu care își continuă activitatea muzicală de succes și în prezent.
Doru Morariu este de asemenea compozitor, creația sa cuprinzând lucrări corale și vocal‑instrumentale, unele dintre ele fiind distinse cu premii de creație.
Prin prezența sa la pupitrul Corului academic al Filarmonicii, ansamblul artistic ieșean a devenit în ultimii zece ani unul dintre primele în ierarhia valorică românească.
Ansamblul Nova Musica Viva
Coordonator Mihai Ailenei
Cezar Horez, flaut
Alin Apetroaie, flaut
Florin Țaga, oboi
Alexandru Olaru, oboi
Constantin Ailenei, clarinet
Ioan Gușã, fagot
Adrian Moisuc, fagot
Romeo Popa, corn
Paul Patraș, corn
Ion Moraru, trompetã
Ciprian Ciotloș, pian
Ștefan Niculescu
Cantata III, Răscruce pentru sextet de suflători
Sabin Păutza
Blues and Trouble
Cvartetul Ad libitum
Alexandru Tomescu, vioara I
Șerban Mereuță, vioara a II-a
Bogdan Bișoc, viola
Filip Papa, violoncel
George Enescu
Cvartetul nr. 2 in sol major, op. 22
***
Ansamblul Nova Musica Viva a fost creat la inițiativa unui grup de instrumentiști-suflători din orchestra simfonică a Filarmonicii ieșene, cu cîțiva ani în urmă. Ulterior au adoptat titulatura de mai sus, pentru a evoca una dintre formațiile de pionierat în explorarea muzicii noi, ce a făcut epocă în anii ’70–’80 în viața muzicală ieșeană și nu numai – Musica Viva condusă de Vicente Țușcă.
Repertoriul ansamblului acoperă diverse stiluri muzicale reprezentative, dar oferă și posibilitatea extinderii către alte tipologii și genuri, care depășesc tiparele tradiționale, conturând astfel un repertoriu complex.
La ediția precedentă a Festivalului, Ansamblul Nova Musica Viva a prezentat, după 25 de ani de la ultima interpretare, Dixtuorul enescian. La ediția de anul acesta, compozitorul Sabin Păutza a dedicat cele două lucrări ale sale formației filarmonice ieșene.
Cvartetul de coarde Ad libitum a fost fondat în anul 1988, la Universitatea de Arte George Enescu din Iași. Membri fondatori: Adrian Berescu (vioara I), Șerban Mereuță (vioara II), Bogdan Bișoc (violă), Filip Papa (violoncel). După ce a beneficiat de îndrumarea profesorului Bujor Prelipcean, iar mai apoi din partea unor cvartete de renume precum Fine Arts, Juilliard sau Amadeus, Cvartetul Ad libitum a câștigat în 1997 Marele Premiu, Premiul Presei și Premiul mecenatului muzical la Concursul de la Evian, considerat cea mai importantă competiție de gen din lume. Au urmat și alte succese notabile, între care trebuie amintit Premiul I la Concursul Max Reger din Germania.
Cvartetul de coarde Ad Libitum întreprinde turnee în Europa fiind invitat de prestigioase festivaluri cum ar fi: Printemps des Arts (Monte Carlo), Orlando Festival (Olanda), Luberon (Franta), Bensheim (Germania), Gstaad (Elvetia), Maribor (Slovenia), Delft Festival (Olanda), etc. De asemenea Ad Libitum a concertat în celebre săli de concert ca: Cortot și Musée D’Orsay (Paris), Diligentia (Haga), De Doelen (Rotterdam), Conzerthaus (Berlin), Concertgebouw (Amsterdam), Kaisersaal (Frankfurt), Beethoven Haus (Bonn), Temppeliaukion (Helsinki), Ateneul Român (București), Filarmonica Moldova (Iași), etc.
Începând cu aprilie 2008, Cvartetul Ad Libitum este numit Cvartet de Stat în cadrul Filarmonicii Moldova din Iași, drept recunoaștere a activității desfășurate pe cele mai mari scene ale lumii în ultimii 20 de ani.
Din septembrie 2011, Alexandru Tomescu devine prim violonist al cvartetului de coarde Ad Libitum.
Concert cameral
Creații ale compozitorilor din Republica Moldova
Vlad Burlea
Creionări pentru pian
Solistă: Livia Ciolpan
Snejana Pîslari
Les cantilenes pentru pian
Solistă: Olesea Ghernagea
Ghenadie Ciobanu
Still – life with Flowers, Melodies and Harmonies pentru pian
Solistă: Victoria Romașco
Ghenadie Ciobanu
To philarmonic Public of Chișinău pentru 2 piane
Soliști: Victoria Romașco și Alexandru Prigalo
Vladimir Beleaev
Dies irae pentru 2 piane
Soliști: Alexandru Prigalo și Livia Ciolpan
***
Născut în octombrie 1996, Alexandru Prigalo este laureat cu premiul I la Concursul Republican Virtuozii muzicii ruse din Moldova (ediția a III-a), premiul al III-lea la Concursul Internațional Miniatura Romantică din Galați, România (ediția a XVII-a 2013) și Concursul Internațional Eugeniu Coca din Chișinău, Moldova (2013).
În martie 2013 obține Premiul I la Concursul Virtuozii muzicii ruse. În aprilie – mai, acelasi an, participă la proiectul național Compozitorii autohtoni către tînara generație (Ediția a II-a). În mai este laureat al Concursului Internațional Miniatura Romantică din Galați (ediția a XVII-a 2013, premiul III), iar în iunie al Concursului Internațional Eugeniu Coca din Chișinău, Moldova (2013, premiul III). A participat de asemenea la Festivalul internațional Noptile Pianistice.
Născută în 1988, Victoria Romașco a studiat pianul cu Lia Oxinoit și Ina Hatipova la Liceul Republican de Muzică C.Porumbescu. A absolvit Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice și își continuă studiile de masterat în aceeași instituție.
Este laureată cu premiul I a Concursului Internațional Miniatura Romantică din Galați, România (ediția a IX-a, 2005).
A participat în cadrul festivalului international Noptile Pianistice (2010), festivalului autohton Zilele muzicii noi (2010 -2012) și în cadrul proiectului Compozitorii autohtoni către tînăra generație (2010 -2012).
Născută în 1987, Olesea Ghernagea-Popa a studiat pianul la Școala de arte pentru copii din orașul Anenii Noi. Își continuă studiile la Colegiul de muzică St. Neaga din Chișinău, apoi Academia de Muzică, Teatru si Arte Plastice Chișinău, la clasa profesoarei Inna Hatipova. În prezent este masterandă a aceleiași instituții.
În 2008 obține Premiul II la Concursul internatțional de interpretare Viva la Musica din Zalău. În toamna anului 2011 participă la proiectul Compozitorii autohtoni către tânara generație organizat de compozitorul V. Burlea ți prof. S. Pislari și I. Hatipova. Tot în 2011 obține premiul I la concursul (teoretic) dedicat celor 200 de ani de la nașterea compozitorului F. Liszt, concurs organizat în cadrul Academiei din Chișinău. Din 2007 își începe activitatea pedagogică, pe care o continuă și în prezent.
Născută in 1989, Livia Ciolpan a studiat la Liceul Republican de Muzică Ciprian Porumbescu, apoi la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, la prof. Inna Hatipova.
În 2011 si 2013 participă la proiectul național Compozitorii autohtoni către tânăra generație, Ediția I, iar între 2010-2013 la festivalul autohton Zilele muzicii noi.
Ansamblul „Archaeus”
condus de Liviu Dănceanu
Anca Vartolomei, violoncel
Rodica Dănceanu, pian
Dorin Gliga, oboi
Ion Nedelciu, clarinet
Șerban Novac, fagot
Alexandru Matei, percuție
Marius Lăcraru, vioară
Liviu Dănceanu – Panta Rei
Corneliu Dan Georgescu – Studiu pentru Columna Infinită
Costin Miereanu – Solo pentru fagot
Ștefan Niculescu – Sinchronie 1
Horia Șurianu – Diffractions Brisees
Adrian Pop – Invenzioni
Cornel Țăranu – Remembering Bartok
Liviu Dănceanu – Heptaih
***
Înființat în 1985, cu scopul de a promova cele mai diverse tendințe și orientări din muzica contemporană, format din ansamblul Archaeus activează sub egida Uniunii Compozitorilor din România.
Au susținut peste 300 de concerte în care au interpretat peste 550 de lucrări (multe dintre ele în premieră), semnate de 300 de compozitori români și străini, în 80 de orașe, în peste 100 de săli de concert din România, din întreaga Europă și din SUA. Au participat de asemenea la numeroase festivaluri și evenimente muzicale internaționale din București, Paris, Viena, Salzburg, Budapesta, Geneva, Huddersfield, Berlin, Bonn, Köln, München, Hanovra, Copenhaga, Moscova, Lisabona, Sofia, Chișinău, Bratislava, Roma, Torino, New York, Cleveland, Washington etc.
Pentru activitatea sa, ansamblul a fost răsplătit cu Premiul ATM în 1987, Premiul Criticii în 1991, Premiul Publicației „Muzica Azi” în 1996, Premiul „Scores” în 1997.
Liviu Dănceanu (n. 1954, Roman) a studiat compoziția cu Ștefan Niculescu, la Conservatorul bucureștean. Este compozitor, publicist, dirijor, profesor de istoria muzicii, estetică, stilistica barocului la Universitatea Națională de Muzică din București.
Concert vocal-simfonic extraordinar
Orchestra simfonică
Corul academic G. Musicescu
Dirijor: Gheorghe Mustea
Dirijorul corului: Doru Morariu
Viorel Munteanu
Glasurile Putnei pentru cor de bărbați și orchestră de cameră
Vladimir Beleaev
Axis
– primă audiție –
Ghenadie Ciobanu
Apres un Lecture
Poem postmodern
Poem rap pentru voce bariton și orchestră simfonică, pe versuri de Emilian Galaicu-Păun
– primă audiție –
Solist: Vitalie Cebotari, bariton
Gheorghe Mustea
Concertul nr.1 pentru orchestră
– primă audiție –
Moderato
Andantino
Allegro scherzando
Povestea micului Pan
Operă pentru copii în trei acte
de Laurențiu Profeta
Libretul: Eugen Rotaru
Spectacol realizat de prof. drd. Daniela Mihaela Ciocoiu
Coord. științific prof. univ. dr. Gheorghe Duțică
La pian: Edit Arva
Distribuția:
Peter Pan – Teodora Simon
clasa a III-a, Școala George Coșbuc, învățător Nicoleta Dăriescu, prof. Anca Apetroaie(Palatul Copiilor)
Povestitorul – Bogdan Cojocariu
lect. univ. dr.Universitatea de Arte George Enescu Iași
Doamna Darling – Andreea Chinez
Solistă Opera Națională Română Iași
Domnul Darling – Renato Ridiche
prof. Colegiul Național de Artă
Octav Băncilă Iași
Cei trei copii ai familiei Darling:
Wendy – Daniela-Mihaela Ciocoiu
prof. Colegiul Național de Artă Octav Băncilă Iași
John – Magdalena Alexandra Dornianu
clasa a XII-a, canto clasic, clasa prof. Daniela Mihaela Ciocoiu
Michael – Simona Tanasă
clasa a XII-a, canto clasic, prof. Daniela Mihaela Ciocoiu
Cățelușa Nana – Sabina Iuliana Atodiresei
clasa a XII-a, canto clasic, clasa prof. Daniela Mihaela Ciocoiu
Crocodilul – Beatrice Savin
clasa a XII-a, canto clasic, prof. Narcisa Pavel, Liceul de ArteVictor Brauner Piatra-Neamț
Căpitanul Hook – Ionuț Copăcel
anul II, clasa lect. univ. dr. Ionuț Urdeș, Universitatea de Arte George Enescu Iași
Copiii din Țara de Nicăieri:
Piuilă – Iuliana Surleac
clasa a XI-a, canto clasic, clasa prof. Daniela Mihaela Ciocoiu
Ronțăilă – Ștefana Mihai
clasa a XII-a, vioară, clasa prof. Marian Gorovei
Șugubeață – Crina Bălan
clasa a X-a, canto clasic, clasa prof. Daniela Mihaela Ciocoiu
Cârlionț – Diana Maria Ciurdea
clasa a XI-a, canto clasic, clasa prof. Daniela Mihaela Ciocoiu
Copiii pirați:
Gălușcă – Iustina Nedelcu
anul I,Universitatea de Arte George Enescu Iași
Pârjol – Crăița Robu
anul III, clasa conf. univ. dr. Adriana Severin, Universitatea de Arte George Enescu Iași
Ferăstruică – Mihaela Straton
master, anul II, Universitatea de Arte George Enescu Iași
Scăfârlie – Sabina Iuliana Atodiresei
clasa a XII-a, canto clasic, clasa prof. Daniela Mihaela Ciocoiu
Concert coral
Seniori ai artei corale românești
Corul academic G. Musicescu
Dirijor: Doru Morariu
Doru Popovici – Omagiu lui Eminescu:
Praeludium
Eterofonia e monodia
Polifonia
Constantin Arvinte – Diptic eminescian:
Când amintirile
Vre o zgâtie de fată
Vasile Timiș – Trei valsuri pe versuri de Eminescu:
După ce atâta vreme
Și dacă…
Adio
Constantin Râpă – Galop (fragmente din suita corală)
Ciuleandra
Sârba
Remus Georgescu – Două cântece vechi din Banat
Constantin Romașcanu – Cântă-n inimi România
Felicia Donceanu – Potentissimo Dio (pe versuri de Petru Cercel)
Mircea Neagu – Iarna (vs V. Alecsandri)
Vasile Timaru – Rugă (vs. Corneliu Coposu)
Ion Pelearc – Bună vestire pentru floarea mărului (vs. Lucian Blaga)
Dan Buciu – Visare (vs. Eminescu)
Irina Odăgescu – Tatăl nostru
Sabin Păutza – Două madrigale: Lacuri, Peste vârfuri (vs. Eminescu)
Concertul claselor de compoziție
ACADEMIA DE MUZICĂ „GHEORGHE DIMA” CLUJ-NAPOCA
Soliști:
Octavia Răceu, pian
Mira Gavriș, pian
Ramona Țuțuianu, flaut
Sonia Vulturar, vioară
George Godja, bariton
Lokodi András
Tango și Swing din Little suite pentru vioară și pian
Török-Gyurkó Áron
Polarization pentru pian
Mariusz Krisztian Siklodi
Liedul Eu o văd ades pe stradă, pentru bariton și pian, pe versuri de G. Coșbuc
Aurelian Băcan
Caravanserai pentru vioară și pian
Alexandru-Ștefan Murariu
Méditation pentru flaut și pian
UNIVERSITATEA DE ARTE „GEORGE ENESCU” IAȘI
Paul Pintilie (Master I)
Some Sick Lick pentru flaut, clarinet și pian
Călin Fărcășel, flaut
Bogdan Irina, clarinet
Cristina Răducanu, pian
Paul Pintilie
Ta – Ta pentru flaut solo
Florin Leonte, flaut
Izabela Vieriu (Anul IV)
Cvintet pentru oboi, vioară, violă, violoncel și pian
Diana Petrișor, oboi
Anamaria Trifanov, vioară
Laura Costea, violă
Alexandru Torge, violoncel
Cristina Răducanu, pian
Mihai Traista (Anul III)
Tema cu variațiuni pentru fagot și pian
Alin Dănilă, fagot
Brîndușa Tudor, pian
Mihaela Spulber (Anul II)
Lieduri pentru soprană și pian
Ce aude unicornul, pe versuri de Lucian Blaga
Contemporan, pe versuri de Vasile Voiculescu
Daniela Goria, soprană
Cristina Răducanu, pian
Concert cameral
Cvartetul Passione
Diana Jipa, vl I
Cristina Pașa, vl II
Mădălina Penciu, viola
Violeta Dumitru, vcl
Paul Constantinescu
Concertul pentru orchestră de coarde, versiune pentru cvartet
Allegro
Intermezzo
Rondo
**
Ansamblul de suflători Nova Musica Viva
Mihai Ailenei, coordonator
Adrian Iorgulescu
Rondelul de noapte, pentru clarinet și ansamblu de suflători
– Primă audiție –
Concert tradițional
Folclorul muzical românesc – tradiție și avangardă
Ansamblul T. T. Burada condus de Ciprian Chițu
Invitați:
etnomuzicologii Florin Bucescu și Viorel Bârleanu
Soliști vocali:
Teofana Lența, Cătălina Baltaru, Olga Iosub, Cristina Drăgan,
Simona Mazăre, Georgiana Găitan
Soliști instrumentiști:
Ionuț Peiu – trompetă, Bogdan Irina – clarinet, Radu Vieru – fluier
Ansamblul Teodor T. Burada al Universității de Arte George Enescu din Iași este format din tineri studenți entuziaști și pasionați de folclor din cadrul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice. Ansamblul are în proiect promovarea și tezaurizarea valorilor naționale perene, valorificarea în practică a culegerilor folclorice și promovarea folclorului apropiat de filonul autentic.
Pe lângă latura spectaculară, Teodor Burada urmărește prin intermediul acestor concerte și factorul educațional al studenților și al publicului de cele mai diverse categorii Au fost prezentate pe scenele din Iași, Pașcani, Suceava, Cernăuți – interpretativ și colocvial – obiceiuri uitateori aproape uitate precum: colinde cu mască, din diferite zone ale țării, obiceiuri de primăvară-vară (Paparudă, Cunună, Drăgaică, Hăulit, Toconele, Sul, Scaloian etc.), obiceiuri familiale ocazionale precum Nunta, cu toate etapele ei ș.a.
Sub aceeași titulatură, Cercul de folclor Teodor T. Burada realizează anchete folclorice pe teren împreună cu studenți ai Universității, îndrumați de lector univ dr. Ciprian Chițu, ce au drept scop culegerea de folclor (sub formă de observație directă ori indirectă) în satul contemporan. O parte din materiale sunt puse în valoare prin practică artistică în cadrul ansamblului, atât sub formă simplă, apropiată de latura autentică, precum și în aranjamente orchestrale.
Ansamblul a fost înființat în anul 2006 și implică trei formațiuni distincte, în scopul surprinderii complexului sincretic folcloric: orchestra de muzică populară, grupul vocal tradițional și dansatori amatori.
Dirijorul ansamblului, lector univ dr. Ciprian Chițu activează la disciplinele Folclor muzical și Teorie, solfegiu, dictat. De coordonarea soliștilor și a grupului vocal se ocupă lector univ. dr. Ionuț Urdeș.
Concert coral
Muzică corală românească
Corul de cameră Vox Art’Is
Dirijor: Bogdan Cojocariu
Achim Stoia
Trei cântece din Moldova
Romeo Cosma
Priceasna
Ciprian Ion
Tatăl Nostru
Vasile Spătărelu
Trei colinde laice
Sabin Păutza
Velerim și Veler Doamne
Leonard Dumitriu
Trei madrigale pentru cor a capella
Roxana Pepelea
Diptic coral
Gheorghe Duțică
Vestea
Paul Constantinescu
Miorița
Viorel Munteanu
Rezonanțe II
Simpozion de muzicologie
Tema: ,,Identitate și contextualitate în muzica românească contemporană”
În deschidere: Conferință susținută de acad. prof. univ. dr. Cornel Țăranu
Moderatori:
Prof. univ. dr. Laura Vasiliu
Prof. univ. dr. Gheorghe Duțică
Program
Lector. univ. dr. Diana Beatrice Andron
Vitralii muzicale. Ipostaze ale imaginarului sonor în viziuni comparate
Drd. Natalia Chiciuc, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, Chișinău,
Republica Moldova
Compozitorul Gheorghe Neaga în cercetările științifice ale muzicologului Vladimir
Axionov
Lector univ. dr. Luminița Ciobanu, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
Viola în creația românească de cameră din secolul al XX-lea
Conf. univ. dr. Leonard Dumitriu, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
Introspecție în propria creație. Orter Trio și imaginarea formei
Conf. univ. dr. Luminița Duțică, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
Sincronism și specificitate în limbajul compozitorilor români din a doua jumătate
a secolului XX
Prof. univ. dr. Gheorghe Duțică, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
Metaforele în sunet ale lui Viorel Munteanu. Ciclul de lieduri Întoarceri la Blaga
Drd. Mihaela Gârlea, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
Condiționări stilistice în interpretarea jazzului vocal românesc
Lector univ. dr. Loredana Iațeșen, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
Opera Mariana Pineda de Doru Popovici. O comparație posibilă cu spectacolul
Prizonierul de Luigi Dallapiccola
Lector univ. dr. Anca Leahu, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
Anton Zeman, compozitor modernist și vizionar. Crestăturile unei schițe biografice
Conf. univ. dr. Roxana Pepelea, Universitatea Transilvania, Brașov
Colindul – sursă unificatoare a creației lui Sabin V. Drăgoi
Prep. univ. drd. Adrian Sîrbu, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
200 de ani de la aplicarea Reformei hrisantice. Contribuțiile aduse de către
centrele cultural-spirituale ale Moldovei
Prof. univ. dr. Laura Vasiliu, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
Liviu Dănceanu – Reflectarea muzicii vs. muzica reflecției
Prof. univ. dr. Carmen Chelaru, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
Zidiri muzicale ieșene dispărute sau pe cale de dispariție