Festivalul Muzicii Românești

Ediția a XXV-a, Iași, 21-27 octombrie 2023

Concert simfonic, Orchestra simfonică a Filarmonicii „Moldova”, Dirijor: Gottfried Rabl (Austria), Solistă: Diana Jipa

Cand:
noiembrie 2, 2012@5:00 pm – 6:30 pm
2012-11-02T17:00:00+02:00
2012-11-02T18:30:00+02:00

Concert simfonic, Orchestra simfonică
Dirijor: Gottfried Rabl (Austria)
Solistă: Diana Jipa, vioară.

Iliesh Constantinescu
Poemul simfonic „Anotimpurile”, primă audiție

Paul Constantinescu
Concertul pentru vioară și orchestră (1957)
* Sostenuto. Allegro ben ritmato
* Andante
* Allegro molto

Leonard Dumitriu
Studiu simfonic, primă audiție

George Enescu
Simfonia nr. 2 în la major, op. 17
* Vivace, ma non troppo
* Andante giusto
* Un poco lento marziale
* Allegro vivace, marziale

Iliesh Constantinescu (n. 1942, Iași) este fiul profesorului Radu Constantinescu – fondatorul Filarmonicii de Stat din Iași. A început studiul pianului la Iași, cu părinții săi, Artemiza și Radu Constantinescu. A continuat apoi, în paralel cu violoncelul, absolvind Conservatorul din București în 1965, la clasa profesorilor Serafim Antropov și Radu Aldulescu. A studiat de asemenea compoziția cu Marțian Negrea.
Și-a început cariera artistică în calitate de prim-violoncelist la Orchestra simfonică a Radio-Televiziunii din București și ca solist cu diverse orchestre din București, din țară și din străinătate. A activat de asemenea în diferite formații camerale – orchestre de cameră, cvartet, trio, duo-sonate – realizînd concerte și înregistrări.
În anul 1981 se stabilește în Canada, unde continuă activitatea concertistică și didactică la Montreal, apoi la Universitatea din Regina (capitala provinciei Saskatchewan, sudul Canadei).
A fost profesor de violoncel în Romania, în Italia, Grecia, Germania și SUA.
Activitatea sa componistică a început în anul 1962. În Canada este membru in Uniunea Compozitorilor Canadieni (SOCAN) și Compozitor Asociat la Canadian Music Centre (CMC). Iliesh Constantinescu este de asemenea invitat în jurii naționale de compoziție.
Poemul Anotimpurilor (The Seasons Poem) a fost compus în 1993, la solicitarea orchestrei simfonice din orașul Regina, cu ocazia celei de-a 85-a aniversări, apoi înregistrat de C.B.C.

Leonard Dumitriu (n. 1962), compozitor, dirijor și cadru didactic universitar, a absolvit secția compoziție-dirijat la Conservatorul George Enescu din Iași. În decursul timpului, a dirijat la Teatrele de Operă din Iași, Craiova, Cluj, Timișoara, Constanța, Brașov, Novi Sad, Chișinău și a fost dirijor invitat al majorității filarmonicilor din țară. A întreprins turnee artistice în Italia, Germania, Elveția, SUA, a realizat înregistrări pentru fonoteca Radio România.
Sub bagheta sa, spectacolul Mefistofele de Arrigo Boito a primit premiul pentru „Cel mai bun spectacol de operă al anului 1999”, decernat de revista „Actualitatea muzicală”.
Membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, compozițiile sale (printre care se află șase titluri de operă după Caragiale, lucrări corale și instrumentale, numeroase cicluri de lieduri) au fost interpretate sau transmise pe posturi de radio, atât în țară cât și în străinătate.
A primit Medalia Ordinul Cultural clasa I (2004), din partea președinției României.
„Scrisă în ianuarie-februarie 2004, lucrarea Studiu simfonic este o schiță, un exercițiu componistic de dimensiuni reduse, ce are în vedere sondarea diverselor combinații timbrale ale orchestrei. Pe parcursul a aproximativ 12 minute se desfășoară o formă de lied A B A’, în care A-ul este o introducere, B-ul o formă de sonată clasică, iar ultimul A o concluzie.
Cu un grad mediu de dificultate tehnică orchestrală, lucrarea provoacă interpreții (dirijor și orchestră) în găsirea culorilor adecvate expresiei sonore, ce poate conduce auditorul spre muzica de film.”
Autorul

Concertul pentru vioară și orchestră de Paul Constantinescu (1909-1963) reprezintă una din lucrările de frunte ale genului autohton, o admirabilă îmbinare între tradiție și invenția personală, între spiritul clasic concertant și expresivitatea originală. O primă mărturie a reușitei de sinteză a compozitorului o aflăm în organicitatea și cursivitatea formei; clădită în trei secțiuni, fiecare dintre acestea constituie o ingenioasă îmbinare: partea I – preludiu-sonată, partea a II-a – lied-schezo, finalul – rondo-sonată. Este una din tendințele spre lărgirea orizontului arhitectural realizată apoi în muzica noastră pe scară largă.
Sub raportul emoțional-expresiv, lucrarea își află punctul culminant în secțiunea mediană, o pagină de elevată gândire poetică dinamizată de scherzo, care îi este integrat, avându-și un prolog și un epilog optimist, humoristic în simetria părților extreme.” (după Vasile Tomescu)
Concertul a fost terminat în iulie 1957 și interpretat în primă audiție la Brașov, la 18 octombrie 1958, de violonistul Ștefan Gheorghiu, sub bagheta lui Nicolae Boboc.

Simfonia nr. 2, dedicată de Enescu (1881-1955) memoriei lui Edouard Colonne, a fost interpretată în primă audiție la 15 martie 1915 (în vremuri de război, așadar), la Ateneul Român, cu orchestra Ministerului Instrucțiunii Publice – „insuficientă”, cum spunea Pascal Bentoiu – sub bagheta compozitorului.
Tot Pascal Bentoiu numea această lucrare „hiper-genială”, fiind entuziasmat de „lumina solară pe care se încăpățânează să o împrăștie cu generozitate unei vremi care nu (mai) simțea nevoia de așa ceva”, de acel donquijotism fermecător și patetic”, care apare în interiorul ei, de atmosfera deosebită a acestei lucrări. Pascal Bentoiu mai nota că a cunoscut oameni pentru care Simfonia nr. 2 reprezintă creația absolută a lui George Enescu.
Se simt influențele mai multor compozitori în această lucrare, dar muzica este cea a lui George Enescu; se observă, cat se poate de clar, originalitatea – elementul esențial în valorizarea oricărui produs artistic.
Lucrarea are aspectul unui autoportret, al unui jurnal în sunete, este imaginea atmosferei muzicale caracteristice lui George Enescu, este lumea, așa cum o auzea el.

Dirijorul austriac Gottfried Rabl a devenit cunoscut pe scenele muzicale ale Austriei datorită aparițiilor sale la pupitrul Orchestrei Simfonice Radio din Viena, dar și a altor orchestre. Interesele sale în materie de lucrări se îndreaptă către compozitorii uitați, neglijați sau necunoscuți, pentru ca publicul să se poată delecta cu calitățile acestor lucrări. De asemenea, este respectat pentru valoarea sa de maestru de canto și de former choral director.
Recunoscut de presă ca „un specialist al lucrărilor moderne”, a impresionat criticii cu interpretări din repertoriul romantic târziu – Glazunov, Delius, Liadov, De Falla. Numeroasele sale înregistrări cuprind o întindere largă de stiluri muzicale.
După terminarea studiilor universitare la Viena, Gottfried Rabl a primit diploma în interpretare-corn, maestru de canto și dirijat. Interesul puternic pentru muzica contemporană l-a condus către o strânsă colaborare cu Leonard Bernstein la Viena, la Milano și în SUA, în acest timp, G. Rabl fiind asistent muzical și editor la opera lui Bernstein, A Quiet Place.
A urmat de asemenea cursurile Universității de Muzică din Indiana – SUA, apoi s-a întors în Austria, unde a condus coruri profesioniste.
Gottfried Rabl a dirijat pentru prima dată la Iași în mai 2006; de atunci revine în fiecare stagiune, fiind deosebit de apreciat de muzicieni și de public.

Diana Jipa a urmat cursurile Universității Naționale de Muzică din București, la clasa prof. Florin Croitoru. A obținut premii la mai multe concursuri naționale și internaționale, între care Jeunesses Musicales București (1995) și Jaroslav Kocian din Cehia (1997).
În anul 2004 a fost finalistă la Concursul Eurovision Young Musicians din România, iar un an mai târziu a absolvit Colegiul Pro, cu diploma de excelență.
În aprilie 2005 a reprezentat România în concertul organizat la Bruxelles, cu ocazia semnării Tratatului de aderare a României și a Bulgariei la Uniunea Europeană.
A reprezentat școala românească de vioară la Festivalul Nume Noi ale Planetei, de la București (24-29 septembrie 1996) și la Moscova (6-10 februarie 1997), precum și la festivitățile din Italia cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la înființarea UNESCO.
Este membră a Fundației Internaționale Ion Voicu și cântă pe o vioară care aparține acestei fundații.
În septembrie 2007, Diana Jipa a interpretat, pe scena Ateneului Român, împreuna cu Orchestra Filarmonicii din Iași, lucrarea AREPO, concert pentru vioară și orchestră, a compozitorului elvețian David Philip Hefti – lucrare premiată secțiunea compoziție a Concursului Internațional George Enescu, ediția 2005.


Categorised as:

Comments are disabled on this post


Comments are closed.